Lash pisze:Wiara nie jest czynnikiem zbawczym sama w sobie!
Wiara jest wocem łaski!
I AMEN ! Zgadzam się, lecz może być różna wiara.
[shadow=cyan]Jest wiara intelektualna , wiara tymczasowa i wiara zbawcza [/shadow].
Rozpatrując historię opisaną w 14-tym rozdziale Dziejów Apostolskich 8-20 , można to zrozumieć . Historia uzdrowienia w Listrze "Słuchał on przemawiającego Pawła, który utkwiwszy w nim wzrok i spostrzegłszy, że ma dość wiary, aby być uzdrowiony," - wiersz 9
Była to wiara nacechowana chęcią zyskania zdrowia fizycznego .
W późniejszym przebiegu tej historii , apostołowie wyjawiają właściwy cel ich zwiastowania , " I my jesteśmy tylko ludźmi, takimi jak i wy, zwiastujemy wam dobrą nowinę, abyście się odwrócili od tych marnych " (wiersz 15)
Zamiarem apostołów było opamiętanie tych ludzi i odwrócenie się od rzeczy złudnych i martwych do Boga żywego . Cud który uczynili miał być środkiem , nie zaś celem samym w sobie .
Wiara intelektualna pozwala człowiekowi wyznawać wartości religijne . Nabyte przez środowisko , urodzenie w takiej a nie innej rodzinie , czy też tradycje . Następnie pogłębiona przez edukacje religijną . Taka wiara nie zmienia życia , co najwyżej pozwala na prowadzenie dyskusji teologicznych .
Można dużo wiedzieć o Bogu , doktrynach biblijnych , lecz nie stosować tego na co dzień .
Taka sytuacja ma miejsce w rodzinach chrześcijańskich- ewangelicznych.
Można znać zasady postępowania , miłe Bogu , ale żyć według swoich pragnień .
Musi nastąpić objawienie osobiste.
Człowiek który przeżywa objawienie , przechodzi od wiedzy -wiary intelektualnej , do wiary zbawczej .
Biblia daje przykłady takiej wiary , dla przykładu .
" A każdy, kto słucha tych słów moich, lecz nie wykonuje ich, przyrównany będzie do męża głupiego..." [ Mat. 7,26 BW]
Można przyjść , słuchać , lecz nie stosować norm moralnych płynących z tej nauki .
Jeszcze inny przykład jest w historii obrony apostoła Pawła przed królem Agrypą .
Król Agrypa był zapoznany z żydowską tradycją i nauką . Apostoł wiedząc kogo ma przed sobą , mówi
" Czy wierzysz, królu Agryppo, prorokom? Wiem, że wierzysz. A na to Agryppa do Pawła: Niedługo, a przekonasz mnie, bym został chrześcijaninem. " [ Dzieje Apostolskie 26,27-28 BW ]
Można wierzyć , pomimo tego nie być chrześcijaninem .
Bardzo jasno w tej kwestii wyraża się apostoł Jakub ,
"Ty wierzysz, że Bóg jest jeden? Dobrze czynisz; demony również wierzą i drżą. " [Jak. 2,19 BW]
Przykład wiary tymczasowej - doraźnej znajdujemy w przypowieści Pana Jezusa o siewcy .[/u]"A tymi na opoce są ci, którzy, gdy usłyszą, z radością przyjmują słowo, ale korzenia nie mają, do czasu wierzą, a w chwili pokusy odstępują. " [ Łuk. 8,13 BW]
[u]Jest to bardzo niebezpieczny stan , kiedy człowiek dysponuje taką wiarą .Doskonale naśladuje wiarę zbawczą . W wierze tymczasowej został poruszony tylko umysł i uczucia .
Za taką wiarą nie idzie wola .
Wolna wola takiego człowieka nie zostaje podporządkowana pod Bożą wolę . Odmianą wiary tymczasowe jest wiara cudotwórcza . Niekoniecznie tej wierze musi towarzyszyć akt zbawienia - nowego narodzenia .Taki człowiek może nie pragnąć zbawienia , lecz tylko tego cudu np. żeby być zdrowym .
Zagrożenie tkwi w tym że , obserwujący go ludzie mogą dojść do mylnych wniosków .Ktoś może myśleć że głęboka wiara powoduje cud , podczas kiedy celem jest zbawienie .
Jeszcze innym przykładem wiary nakierowane tylko na efekt , na cud , na korzyść , jest historia uzdrowienia dwóch ślepych .
"Wtedy dotknął ich oczu, mówiąc: Według wiary waszej niechaj się wam stanie. " [ Mat. 8,29 BW]
Najistotniejszą i zarazem prawdziwą wiarą , jest wiara która całkowicie polega na Bogu . [glow=cyan]Taka wiara jest wiarą ZBAWCZĄ .[/glow]
Wiara w dobrą nowinę , że Jezus Chrystus umarł i zmartwychwstał , dla odkupienia nas od grzechu . Taka wiara daje pewność , że już jesteśmy przeniesieni do Królestwa Syna Jego , Jezusa Chrystusa . [glow=cyan]Taka wiara, jest wiarą zbawczą[/glow].