Prośba o wyjaśnienie sprzeczności

Jak postrzegamy Boga....
Awatar użytkownika
keres1372
Posty: 167
Rejestracja: 25 kwie 2015, 01:51
wyznanie: nie chce podawać
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Prośba o wyjaśnienie sprzeczności

Postautor: keres1372 » 05 sie 2015, 22:48

Witam, mógłby mi ktoś pomóc rozwiązać te sprzeczności ?

Kod: Zaznacz cały

Podobnie, 2 Księga Samuela 10:18 mówi o siedmiuset zaprzęgowych koniach i czterdziestu tysiącach jeźdźców, podczas gdy 1 Księga Kronik 19:18 mówi o siedmiu tysiącach walczących na rydwanach i czterdziestu tysiącach piechoty. 2 Księga Samuela 23:8 podaje ośmiuset ludzi a 1 Księga Kronik 11:11 tylko trzystu. Jeśli ktoś podejrzewa, że wersy te mówią o innych wydarzeniach, komentarz Biblii odsyła je do siebie nawzajem, dowodząc, że oba wersy opisują to samo wydarzenie i tą samą osobę. 2 Księga Samuela 24:9 opisuje osiemset tysięcy wojowników “dobywających miecza” w Izraelu i pięćset tysięcy w Judzie. 1 Księga Kronik 21:5 podaje jeden milion i sto tysięcy w Izraelu, a w Judzie czterysta siedemdziesiąt tysięcy. 2 Księga Samuela 24:13 opisuje siedem lat głodu, 1 Księga Kronik informuje, że było ich tylko trzy. 1 Księga Królewska 4:26 (według angielskiego tłumaczenia Biblii; przyp. tłum.) podaje liczbę czterdzieści tysięcy, podczas gdy 2 Księga Kronik 9:25 tylko cztery tysiące. 1 Księga Królewska 15:33 naucza, że Basza był królem Izraela aż do dwudziestego siódmego roku panowania Asy, króla Judy. 2 Księga Kronik 16:1 podaje natomiast, że Basza był w dalszym ciągu królem Izraela, gdy Asa władał Judą trzydziesty szósty rok. 1 Księga Królewska 5:30 mówi o 3300 nadzorujących budowę świątyni, według 2 Księgi Kronik 2:17 było ich 3600. W 1 Księdze Królewskiej 7:26 czytamy o dwóch tysiącach bat (miara pojemności; przyp. tłum.), w 2 Księdze Kronik 4:5 o jednym tysiącu bat (angielskie tłumaczenie cytowane przez autora podaje trzy tysiące bat; przyp. tłum.). 2 Księga Królewska 24:8 głosi: “W chwili objęcia władzy Jojakin miał osiemnaście lat i panował w Jerozolimie trzy miesiące.” 2 Księga Kronik 36:9 podaje natomiast: “W chwili objęcia rządów Jechoniasz miał osiemnaście lat (w biblijnym komentarzu znajdziemy jednak, że hebrajska wersja podaje “osiem lat”; przyp. tłum.) , a panował w Jerozolimie trzy miesiące i dziesięć dni.” Księga Ezdrasza 2:65 mówi o 200 śpiewakach i śpiewaczkach, podczas gdy w Księdze Nehemiasza 7:67 dowiemy się, że było ich 245

Khjkhjkhj

Na przykład, Księga Rodzaju 26:34 podaje, że żonami Ezawa były Jehudit i Basmat. Kilka rozdziałów później (Księga Rodzaju 36:2–3) dowiemy się natomiast, że były to Ada, Oholibama i Basmat. 2 Księga Samuela 6:23 podaje, że Mikal była bezdzietna aż do czasu swojej śmierci, podczas gdy 2 Księga Samuela 21:8 (według angielskiego tłumaczenia Biblii cytowanego przez autora; przyp. tłum) przypisuje Mikali pięciu synów. 2 Księga Samuela 8:9–10 mówi o Toi jako królu Chamat oraz Joramie jako posłańcu do króla Dawida (według angielskiego tłumaczenia Biblii; przyp. tłum), 1 Księga Kronik 18:9–10 przedstawia natomiast Tou jako króla Chamat, oraz Hadorama jako posłańca.


Janek
Posty: 2717
Rejestracja: 11 sty 2015, 14:30
wyznanie: Brak_denominacji
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: Janek » 06 sie 2015, 03:38

keres islamistow chcesz nawracac :-D ? http://www.hidaya.pl/dlac...tary-testament/

Cytat:

Na przykład, Księga Rodzaju 26:34 podaje, że żonami Ezawa były Jehudit i Basmat. Kilka rozdziałów później (Księga Rodzaju 36:2–3) dowiemy się natomiast, że były to Ada, Oholibama i Basmat



Keres sprawdzaj na biblehub komentarze...
albo wez werset(jez.ang) ktory jest niby sprzecznoscia
wklep go w goolge i dodaj do niego contradiction i stanie sie swiatlosc :)
Lub jeszcze inaczej :) wpisujesz np Esau wives contradition..



http://messianic-revolution.com/36-6-co ... ents-only/

http://oldtestamentstudies.datascenesde ... &variant=0

http://biblehub.com/commentaries/genesis/36-12.htm


Awatar użytkownika
berecik
Posty: 178
Rejestracja: 12 maja 2015, 13:17
wyznanie: Inne ewangeliczne
Lokalizacja: strefa anglosaska, w tym Netherlands
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: berecik » 02 wrz 2015, 08:40

keres1372 pisze:Witam, mógłby mi ktoś pomóc rozwiązać te sprzeczności ?

Kod: Zaznacz cały

(...) 2 Księga Samuela 10:18 mówi o siedmiuset zaprzęgowych koniach i czterdziestu tysiącach jeźdźców, podczas gdy 1 Księga Kronik 19:18 mówi o siedmiu tysiącach walczących na rydwanach i czterdziestu tysiącach piechoty. (...)

Witam. Nie jestem znawcą Biblii, ale lubię Ją czasem przeglądać, bo gdzie szukać kodu życia i lepszego zrozumienia otaczającej rzeczywistości?

W Piśmie wszystko powinno się zgadzać. Jak w zegarku, a nawet lepiej. Pewne problemy występują rzecz jasna ze zrozumieniem tekstu, bo to rozbudowane równanie z wieloma niewiadomymi. Pewne kłopoty sprawiają też tłumaczenia. Tłumaczenia nie są Bożym Słowem w 100 proc., co zaobserwowaliśmy z Jankiem na przykładzie terminu "echad". A więc, gdy coś się nie zgadza literalnie czy duchowo, trzeba zaglądać głębiej. W ten sposób Pismo wspiera nas w nauce cierpliwości. Bo jedne odpowiedzi pojawiają się migiem, inne na koniec dnia, a na niektóre czekać trzeba latami. I to jak Pan Bóg da.

Pozwoliłem sobie spojrzeć na pierwszą "sprzeczność".

Piszesz, że jeden fragment przytacza liczby:

2 Sam. 10:18:
- 700 zaprzęgowych koni (רכב - rekeb)
- 40'000 jeźdźców

a drugi

1 Kron. 19:18:
- 7'000 walczących na rydwanach, albo tyleż z obsada wozów wojennych BW) (רכב - rekeb)
- 40'000 piechoty

W obydwu wypadkach, gdy w tłumaczeniach mowa o pojazdach konnych i ich załogach w oryginale występuje to samo hebrajskie słowo: רכב - rekeb.

Hebrajski, co zaobserwowaliśmy z Jankiem, jest językim kontekstowym.
Słowo rekeb może oznaczać:
- zespół, grupę, rydwany, kamień młyński
- rydwany w znaczeniu formacji takiej jak dzisiejsze Air Force, Navy itd.
- rydwany jako pojedynczą grupę bojową
- rydwan jako pojedynczy pojazd
- górny kamień młyński
- jeźdźca, jeźdźców, oddział jeźdźców

Prawdopodobnie przeciętny Izraelita z czasów Jezusa, zwłaszcza wojskowy, składając oba fragmenty uzyskiwał nieporównanie więcej informacji o omawianym wydarzeniu niż przeciętny współczesny czytelnik. Ja też niestety należę do tych przeciętnych, ale posiłkując się kilkoma źródłami zwłaszcza stroną hipologia.pl spróbuję nieco rozszerzyć obraz.

W starożytności wszystkie formacje tworzyły zwykle wspólne związki taktyczne (jak było zresztą w większości armii do II wś, poza niemiecką), przy czym liczba żołnierzy w związku i proporcje ulegały zmianie. Gdyby przyjąć, że korpus asyryjski liczył 4 tys. piechoty, taką samą liczbę kawalerii (założenie nietypowe, bo jeźdźców zwykle było mniej) oraz 700 ówczesnych czołgów, czyli rydwanów, w opisywanej bitwie wzięłyby udział aż 10 dywizji. Starożytny Izrael nawet w czasach Salomona takimi siłami nie dysponował. Technicznie rzecz biorąc nie miał więc większych szans.

Z dwóch opisów tego samego wydarzenia jeden ujawnia liczbę jeźdźców, drugi piechoty, oba razem mogą natomiast tłumaczyć w jakim szyku operowały w polu rydwany, o ile nie jest jest tak, jak proponuje BW, że 7'000 określa liczbę obsługujących rydwany. Husaria też miała tzw. pocztowych, zajmujących się kopiami, drobnymi naprawami, zmianą konia.

Atak rydwanów ze względu na sposób prowadzenia ognia i konieczność manewrowania zaprzęgiem odbywał się raczej mniejszymi jednostkami (hebr. rekeb - grupa rydwanów) i jeśli przyjąć, że liczba 700 w 2 Sam. mówi mówi o grupach uderzeniowych, każda musiałaby liczyć 10 załóg. Być może zatem w 2 Sam. 10:18, tak jak w relacjach z Bitwy pod Kłuszynem, zwrócono uwagę na rekordową ilość szarż prowadzonych na granicy wytrzymałości ludzi i zwierząt. W 1 Kron. 19:18 tymczasem pokazanoby ilość zaangażowanego sprzętu.

Jest prawdopodobne, że obie wygrane przez Izrael bitwy, najpierw Joaba przeciwko 32 tys. rydwanom (1 Kron. 19:7) i 32 tys. wojownikom, a potem Dawida tworzyły najpoważniejszą kampanię wojenną tamtych czasów. Jak Operacja Cytadela, czyli bitwa pancerna na Łuku Kurskim w 1943 r.

Nawet sławna bitwa pod Kadesz z 1275 r. p.n.e. pomiędzy królem hetyckim Muwatallisem II i faraonem Ramzesem II, dwiema największymi potęgami, nie zgromadziła takiego potencjału wojennego.

Kadesz
- 2'500 rydwanów
- 20 tys. zbrojnych
po stronie hetyckiej
i
- 4'000 rydwanów
- 16 tys. zbrojnych
po egipskiej.

Bitwa pod Kurskiem
Niemcy:
- 2'700 czołgów
- 10 tys. dział i moździeży
- 2'050 samolotów
- 900 tys. żołnierzy

Sowieci:
- 4'995 czołgi i działa samobieżne
- 26 tys. dział i moździeży
- 2'900 samolotów
- 1'900 żołnierzy

Straty rosyjskie w ludziach, czołgach przewyższały niemieckie 5-krotnie.

Bitwa o Kursk nie była rozstrzygnięta do chwili, gdy Hitler nie wycofał, mimo odrębnej opinii swoich dowódców, II Korpusu Pancernego. Z powodu desantu alianckiego został on przerzucony na Sycylię.

Wojna Jom Kippur

Izrael
- 1'500 czołgów
- 415 tys. żołnierzy
- 561 samolotów

Koalicja antyizraelska, głównie Egipt i Syria
- 4'100 czołgów
- 380 tys. żołnierzy
- 1'100 samolotów

starożytny rydwan - rekew:______-רכב-
współczesny czołg izraelski___מ-רכב-ה
- czyli merkava:________________מרכבה


Awatar użytkownika
magda
Posty: 12518
Rejestracja: 29 cze 2012, 23:27
wyznanie: Brak_denominacji
Lokalizacja: Warszawa
O mnie: Wierzę w 5 sola Jezus jest moim panem
Gender: Female
Kontaktowanie:

Postautor: magda » 06 wrz 2015, 14:59

Bereciku fajnie to rozkminiasz napisz i o innych niby sprzecznościach bo ciekawie piszesz, chętnie poczytam, sa rózne opracowania ale twoje porównania i sposób rozumowania mi bardziej pasuje . Czyli dawaj dalej kolego.


Hi 42:7 bw ".... Mój gniew zapłonął przeciwko tobie i przeciwko dwom twoim przyjaciołom, ponieważ nie mówiliście o mnie prawdy, jak mój sługa Job."
Awatar użytkownika
nesto
Posty: 3634
Rejestracja: 05 wrz 2011, 12:51
Ostrzeżenia: 1
wyznanie: Brak_denominacji
Lokalizacja: Wyzwolony z KRzK
Gender: Male
Kontaktowanie:

Re: Prośba o wyjaśnienie sprzeczności

Postautor: nesto » 26 lis 2015, 11:28

W Ew. Marka:
''Czy nigdy nie czytaliście, co uczynił Dawid, kiedy znalazł się w potrzebie, i poczuł głód, on i jego towarzysze.. Jak wszedł do domu Bożego za Abiatara, najwyższego kapłana, i jadł chleby pokładne....''

W I Księdze Samuela:
''Dawid udał się do Nob, do kapłana Achimeleka (i dalej) ...dał więc kapłan ów święty chleb, gdyż nie było innego chleba prócz pokładnego.''


Krowy będą się źrebili, kobyły cielili, owieczki prosili, chłop z chłopem spać będzie, baba z babą, wilki latać będą, bociany pływać, słońce wzejdzie na zachodzie, a zajdzie na wschodzie!
Awatar użytkownika
berecik
Posty: 178
Rejestracja: 12 maja 2015, 13:17
wyznanie: Inne ewangeliczne
Lokalizacja: strefa anglosaska, w tym Netherlands
Gender: Male
Kontaktowanie:

Re: Prośba o wyjaśnienie sprzeczności

Postautor: berecik » 08 gru 2015, 15:00

A więc arcykapłanem w tym czasie nie był prawdopodobnie ojciec, ale syn. Dlaczego tak? Być może inne księgi żydowskie mówią więcej na ten temat.

Trzeba pamiętać, że ze względu na dużą liczbę uprawnionych do ołtarza, przydział losowano, a stanowisko było kadencyjne. Choć zdarzały się chyba wyjątki.

W Nob kapłanami był nie tylko Achimelek i Abiatar. Pismo podaje, że lniany efod nosiło tam osiemdziesięciu pięciu mężów. Każdy z nich mógł podejmować Dawida, ale ze względu na rangę gościa, naprzeciw wyszedł sam senior.

Jednak do końca nie wiemy jak miały się wtedy sprawy. Czy np. po śmierci Heliego, Chofniego i Pinechasa, ktokolwiek z kapłanów został wprowadzony na urząd, skoro Namiot pozostawał w Sylo, kapłani w Nob (i nie tylko), a Skrzynia w Kiriat-Jearim? Miejca te były od siebie oddalone o co najmniej dzień drogi.

Pan prawdopodobnie celowo utrudnił przywrócenie normalności, bo sytuacja w Izraelu była bardzo zła. Jak stwierdził sam Dawid: w czasach Saula nie dbaliśmy o nią (Skrzynię) (1 Kron. 13:1-4). Wielu uprawiało bałwochwalstwo, Saul w pień wyciął całe miasteczko z kapłanami, kobietami, dziećmi. Nawet zwierząt nie oszczędził. Działał niczym Kanaanejczyk, sługa kanaanejskich bóstw, dokonujący pomsty za wycięcie tubylców przez Izrael.

Z drugiej strony obecność chlebów pokładnych w dyspozycji Achimeleka, jak i fakt przywrócenia ofiar po niewoli babilońskiej mimo braku Skrzyni, wskazuje że służba kapłańska i w takiej sytuacji mogła mieć miejsce.

Jeszcze wróćmy na chwilę do Saula. Czy występowanie przeciwko własnemu społeczeństwu, pewnej części elity, zmniejszenie populacji, potencjału ekonomicznego, podważanie własnej tożsamości, czegoś nam nie przypomina?

Ten duch ma się dobrze w Europie. A rząd w Paryżu zabiega, by pokutę za ostatnią tragedię przyjęli z pokorą francuscy chrześcijanie.


Daj mądrość wodzom w ich wojowaniach,
Błogosław Antka w nowych zadaniach,
Stół tych co Ciebie, miłosci szukają,
Daj pokój prawym,
Sąd... co zdradzają.

"Pan nierychły do gniewu i bardzo łaskawy przebacza winę i występek, choć nie pozostawia bez kary, lecz za winę ojców nawiedza synów do trzeciego i do czwartego pokolenia."
(4 Moj. 14:18) ... (Ps. 86:15) ...

Wróć do „Teologia”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości