ariel pisze:Kaan, każdy obiekt jest złożony i rozciągły.
Ale w opisie można zwrócić uwagę na tą rozciągłość (ehad) albo indywidualizm (iisz).
NT jest jednością ze starym, Biblia jest ehad, a NT mocno pokazuje że Bóg jest Ojcem Synem i Duchem Świętym.
Czy masz na potwierdzenie tego co napisałeś choćby jeden fragment z Pisma, który wprost nauczałby o tym, że Bóg jest Ojcem, Synem i Duchem? Jeśli tak, to czy mógłbyś go wskazać?
Np.:
Hebr 1:8 Lecz do Syna: Tron twój, o boże, na wieki wieków, Berłem sprawiedliwym berło Królestwa twego.
9 Umiłowałeś sprawiedliwość, a znienawidziłeś nieprawość: Dlatego namaścił cię, o Boże, Bóg twój olejkiem wesela jak żadnego z towarzyszy twoich.
10 Oraz: Tyś, Panie, na początku ugruntował ziemię, I niebiosa są dziełem rąk twoich;
J 14:6 Odpowiedział mu Jezus: Ja jestem droga i prawda i żywot, nikt nie przychodzi do Ojca, tylko przeze mnie.
7 Gdybyście byli mnie poznali i Ojca mego byście znali; odtąd go znacie i widzieliście go.
8 Rzekł mu Filip: Panie, pokaż nam Ojca, a wystarczy nam.
9 Odpowiedział mu Jezus: Tak długo jestem z wami i nie poznałeś mnie, Filipie? Kto mnie widział, widział Ojca; jak możesz mówić: Pokaż nam Ojca?
10 Czy nie wierzysz, że jestem w Ojcu, a Ojciec we mnie? Słowa, które do was mówię, nie od siebie mówię, ale Ojciec, który jest we mnie, wykonuje dzieła swoje.
Dz 5:3 I rzekł Piotr: Ananiaszu, czym to omotał szatan serce twoje, że okłamałeś Ducha Świętego i zachowałeś dla siebie część pieniędzy za rolę?
4 Czyż póki ją miałeś, nie była twoją, a gdy została sprzedana, czy nie mogłeś rozporządzać pieniędzmi do woli? Cóż cię skłoniło do tego, żeś tę rzecz dopuścił do serca swego? Nie ludziom skłamałeś, lecz Bogu.
Dzień pierwszy (ehad) to nie jest coś pojedynczego, ale jeden z wielu dni stworzenia, dzień ten nie został wyodrębniony jak jeden, ale jest pierwszy z wielu.
Przepraszam, ale w tym fragmencie słowo "echad" NIE WSKAZUJE na złożoność obiektu.[/quote]Obiekt jest złożony i częścią większej struktury i to pokazuje czym jest określenie ehat.
Problem w tym, że "echad" nie niesie z sobą takiej informacji, tak samo jak polskie słowo "jeden" nie niesie za sobą takiej informacji.
ehad i jeden to nie te same słowa, języki tak bardzo się różnią, ze w słowniku masz cały zestaw znaczeń słowa ehad w zależności od kontekstu. Ogólny przekaz pokazuje stosowalność słowa.
Naprawdę? Uważasz, że ten "JEDEN z nas" ma znaczenie jedności złożonej?
Oczywiście to widoczne jest wprost grupa istot znających dobro i zlo.
Przecież w trynitarnym rozumieniu tego tekstu chodzi o JEDNĄ Z OSÓB BOSKICH!
Nieprawda, w tamtym miejscu Biblii wystęuje Bóg jako Ojciec Syn i Duch Świety dlatego Słowo mówi o stworzeniu człowieka:
Gen 1:26 Potem rzekł Bóg: Uczyńmy człowieka na
obraz nasz, podobnego
do nas i niech panuje nad rybami morskimi i nad ptactwem niebios, i nad bydłem, i nad całą ziemią, i nad wszelkim płazem pełzającym po ziemi.
27 I stworzył Bóg człowieka
na obraz swój.
Na obraz Boga stworzył go. Jako mężczyznę i niewiastę
stworzył ich.
Zależy od kontekstu, dlatego pokazałem ci ze istnieje wyraz oznaczający indywiduum oderwane od wszystkiego określane słowem אִישׁ iisz.
Myślę, że zaciemniasz całą sprawę.
Nie, ja wyjaśniam całą sprawę ponieważ jest nierozumiana przez ciebie i innych nie potrafiących uwierzyć Bogu w kwestii Jego istoty.
Abraham jako "echad" też jest indywiduum oderwanym od wszystkiego.
Z drugiej strony Abraham jako "isz" też jest "rozkładalny" i "rozciągły".
Odrywasz wyraz od kontekstu, te wyrazy mają swoje znaczenie w kontekście i na dodatek w konkretnym języku, polak nie jest w stanie zrozumieć wszystkich niuansów językowych języka staro hebrajskiego. Znaczenia tych słów możemy się domyślać na podstawie kontekstu, a kontekst całej Biblii wskazuje na to że Bóg jest troisty.
Albowiem łaską zbawieni jesteście, przez wiarę i to nie z was, Boży to dar, nie z uczynków, aby się ktoś nie chlubił.