Tomasz_S pisze: Lash pisze:... Antyteza to JEDNO greckie słowo i nie jest ono wymysłem Marcjona
Było używanie wczesniej. Na ma powodu żadnego który wymusza, że chodzi tu o dzieło Marcjana. Wiele słów jest uzytych tylko raz w pismie.
Jest powód i to bardzo dobry, tj. niemożność wskazania jakiejkolwiek alternatywy, czym zatem są owe
1 Tym 6:20 pisze:... przeciwstawnych twierdzeń rzekomej wiedzy
No o co innego może tu chodzić
Ponoć jesteś znawcą NT, to powiedz o co konkretnie chodzi, zamiast kryć się za zasłoną "
niedowiarki nie udowodnią"
Faktycznie nie udowodnię, ale podaję jakąś argumentację, skoro jednak chodzi o co innego, podaj swoją lepszą !
Nie mogę się wprost doczekać na apologetykę w najlepszym wydaniu
Antyteza to związek frazeologiczny który był używany już przez Platona i oznaczał sprzeczne twierdzenie to tezy. Przeciwstawianie się czamuś ( nauce / ludziom / tezie )
Słowo składa sie z dwóch składników
ἀντί- przeciwne/w miejsce
http://www.blueletterbible.org/lang/lex ... G473&t=KJV
τίθημι - położenie / ustanowienie
http://www.blueletterbible.org/lang/lex ... 5087&t=KJV
W bliższym kontekście całego listu apostoł może nawiązywac:
W sposób Werbalny do miejsca gdzie Pawel uzywa Słowa TITHEMI - τίθημι
- 1 Tym 1:12 - (12) Dzięki składam Temu, który mię przyoblekł mocą, Chrystusowi Jezusowi, naszemu Panu, że uznał mnie za godnego wiary, skoro
przeznaczył do posługi mnie,
- 1 Tym 2:7 (7) Ze względu na nie, ja zostałem
ustanowiony głosicielem i apostołem - mówię prawdę, nie kłamię - nauczycielem pogan we wierze i prawdzie
Jak widac Tithemi użyte jest dwa razy jako powołanie = ustaniwienie
Wtedy antithesis stanowi - opozycję do USTANOWIEŃ BOŻYCH
Opcja ta jest dla mnie mniej prawdowpodobna ale mozliwa.
PAWEL pisze do Tymoteusza którego UTWIERDZA w JEGO USTANOWIENIU i powołaniu.
przypomina mu op powłaniu:
(14) Nie zaniedbuj w sobie charyzmatu, który został ci dany za sprawą proroctwa i przez nałożenie rąk kolegium prezbiterów. (1 List do Tymoteusza 4:14, Biblia Tysiąclecia)
dpieraniu tych którzy negowali go jako za młodego
(12) Niechaj nikt nie lekceważy twego młodego wieku, lecz wzorem bądź dla wiernych w mowie, w obejściu, w miłości, w wierze, w czystości! (1 List do Tymoteusza 4:12, Biblia Tysiąclecia)
Wtedzy znaczeni tego byłoby - nie przejmuj sie tymi kórzy mją niby wiedze i narzekają na TWOJE POWOŁANIE bleblając.
Grugi sposób w jaki Paweł może nawiązywać w bliższym kontekscie listo to
sposób Teologiczny utwierdzeń Tymoteusza w odrzucaniu złych nauk.
W liście tym widzimy ze Paweł wszkauje na szereg fałszywych nauk:
- juz na samym poczatku mówi
(1:3) Jak prosiłem cię, byś pozostał w Efezie, kiedy wybierałem się do Macedonii, [tak proszę teraz],
abyś nakazał niektórym zaprzestać głoszenia niewłaściwej nauki, - odnosiłoby to sie do
ψευδώνυμος
w 6:20
- dalej mówi
(6) Zboczywszy od nich, niektórzy zwrócili się ku
czczej gadaninie. - odnosiłoby to sie do
κενοφωνία w 6,20
Paweł wiec ustanawiałby klamrę ( byc moze chiazm ) do tresci listu idacej mniej więcej tak:
Dlatego ze sa pewni zwodziciele Tymoteuszu ty musisz nakazać im aby tego zaprzestali. Trwaj w tym co ciebie nauczono
W tresci dalszej czytamy o:
- (1:7) Chcieli uchodzić za uczonych w Prawie nie rozumiejąc ani tego, co mówią, ani tego, co stanowczo twierdzą.
- (1:19) mając wiarę i dobre sumienie. Niektórzy odrzuciwszy je ulegli rozbiciu we wierze; (20) do nich należy Hymenajos i Aleksander, których przekazałem szatanowi, ażeby się oduczyli bluźnić.
- (2:11) Kobieta niechaj się uczy w cichości z całym poddaniem się.
- metoda ustalenie Biskupów (3 rozdział) pokazuje jacy ludzie mają być aby dorze prowadzili kośicół.
- (4:1) Duch zaś otwarcie mówi, że w czasach ostatnich niektórzy odpadną od wiary, skłaniając się ku duchom zwodniczym i ku naukom demonów. 2) [Stanie się to] przez takich, którzy obłudnie kłamią, mają własne sumienie napiętnowane. (3) Zabraniają oni wchodzić w związki małżeńskie, [nakazują] powstrzymywać się od pokarmów, które Bóg stworzył, aby je przyjmowali z dziękczynieniem wierzący i ci, którzy poznali prawdę
- (6:3) Jeśli ktoś naucza inaczej i nie trzyma się zdrowych słów Pana naszego Jezusa Chrystusa oraz nauki zgodnej z pobożnością, (4) jest nadęty, niczego nie pojmuje, lecz choruje na dociekania i słowne utarczki.
Paweł więc w treści listu objawia nauki przeciwne zdrowej nauce.
Odnośnie Marcjona.
Odrzucił on ST i cześc NT.
W 1 tym Paweł punktuje ST
mówi
(4) a także zajmowania się baśniami i genealogiami bez końca. Służą one raczej dalszym dociekaniom niż planowi Bożemu zgodnie z wiarą. (5) Celem zaś nakazu jest miłość, płynąca z czystego serca, dobrego sumienia i wiary nieobłudnej. (6) Zboczywszy od nich, niektórzy zwrócili się ku czczej gadaninie. (7) Chcieli uchodzić za uczonych w Prawie nie rozumiejąc ani tego, co mówią, ani tego, co stanowczo twierdzą. (8) Wiemy zaś, że Prawo jest dobre, jeśli je ktoś prawnie stosuje,
Paweł więc mówi czcza gadanina obejmuje geneanologie i baśnie i uczoność w Prawie. Typowe żydowskie problemy. Paweł odrzuca więc żydowskość. Gdyby ten list był przecieko Marcjonizmowi zistnienie takich zadań jest małoprawdopodobne.