nesto pisze:Tak więc jedyny nie jest trójjedyny.
Założenia dziwnych ludzi ze średniowiecza kształtują przekonania ludzi 21 wieku...
Trójca czy Bóstwo?
W biblistyce naukowej - obejmującej między innymi, egzegezę biblijną, teologię biblijną, filologię biblijną - na określenie istoty Boga, od II w., ma zastosowanie termin: trójca, a w ślad za nim trójjedyny, czy też pierwsza osoba Bóstwa, druga osoba Bóstwa, trzecia osoba Bóstwa.
Powyższa tytulatura ma swoje źródło w przejętym przez chrześcijaństwo w pogańskim hierarchizowaniu i numerowaniu bogów.
Przy takim rozumowaniu zachodzi pytanie, kim jest trójca? Bo jeżeli jest pierwsza, druga, trzecia osoba Bóstwa, to od razu narzuca się pytanie? A ten drugi, w czym jest lepszy od trzeciego, a gorszy od pierwszego? A ten trzeci, dlaczego nie jest pierwszym lub drugim? Co zadecydowało o tym, że ten jest pierwszy?
Tego rodzaju wnioskowanie stało się zasadniczą przesłanką, do sformułowania fałszywych nauk.
Tytułem przykładu: jedne zakładają istnienie trzech Bogów, między którymi nie ma istotowej jedności (tryteizm). Drugie każą spostrzegać Syna, jako coś mniejszego (subordynacjonizm, znany również, jako hierarchizm, monarchizm, arianizm). A trzecie, głoszą, że jest jeden Bóg, który w poszczególnych okresach, czasu pojawia się, jako Ojciec, Syn, Duch Święty (modalizm). Żadne z tych rozumowań, nie ma uzasadnienia w lekturze Pisma Świętego.
Wiele nieporozumień w tej kwestii udałoby się uniknąć, gdyby z piśmiennictwa biblijnego usunąć: słowa: trójca, trójjedyny, pierwsza, druga, trzecia osoba Bóstwa, a operować tylko: Bóg - Ojciec – Syn Boży – Duch Święty vel Bóstwo.
Kim zatem jest Bóstwo?
Bóstwo są to nieuhierarchizowane, równorzędne sobie Osoby, z których każda to Bóg, a w każdej z nich jest absolutna pełnia Bóstwa.
Każda z osób Bóstwa sama przez się, jest bytem absolutnie samoistnym, niezależnym, nieograniczonym, wiecznym, doskonałym, nieśmiertelnym, wszechmogącym, wszechwiedzącym.
Są jednością umysłową, emocjonalną i uczuciową oraz wolitywną. Wspólnie tworzą otaczającą rzeczywistość, za którą biorą solidarną odpowiedzialność.
By zrozumieć cel i kierunek działania Bóstwa musimy zrozumieć misję zbawienia człowieka, jakiego podjęli się Bóg – Ojciec, Bóg – Syn, Bóg – Duch Święty.