Janek pisze:Odnosiłem się do każdego wersetu osobno.
Wersety z płaszczem/frędzlami są wypełnieniem proroctwa,a nie żadnym kultem "relikwii".
Nie wydaje mi się by były wypełnieniem proroctwa, bowiem zamiast 10 mężów jest 1 kobieta.
Janek pisze:Drugi werset który podałeś mówi tylko tyle,że Bóg uzdrawiał przez ręce Apostoła Pawła-nic o kulcie relikwii.Te chusty nie były czczone.
A co jak teraz w prawosławiu Bóg uzdrowi przez jakieś relikwie, np. przez chusty ze stroju jakiegoś świętego?
Janek pisze:Kult relikwii polega na tym,że bierze się np rękę umarlaka i się ją czci.
Takie coś jest nieczystością,bałwochwalstwem,obrzydliwością w oczach Boga.
Hmmm... O ile z kultem jakichś fragmentów ubrań itd. można się doszukiwać podstaw w Biblii, to kult fragmentów ciał rzeczywiście
Janek pisze:To argument z tradycji więc...jeśli jakimś kanonie jest czegoś za mało lub za dużo to jest heretycki.Kropka
Takie coś raczej nie jest wystarczające, trzeba uzasadnić dlaczego w tym kanonie jest za dużo, a w tamtym za mało, dlaczego część ksiąg jest kanoniczna, a część nie. Raczej nie wystarcza samo stwierdzenie ,,w tym kanonie jest mniej niż w moim, więc jest zły". Trzeba powiedzieć czemu w moim kanonie jest dobra ilość itd.
Janek pisze:Jak pisałem byli odszczepieńcy którzy robili sobie z kanonu wycinanki itd
ale te wierne zbory miały to samo i wiedziały co jest natchnione.
Pisma np gnostyckie był z miejsca odrzucane....
To nie jest najstarszy kanon,
Jest jakiś kanon starszy od kanonu Melitona?
Janek pisze:Cuda są ważne dla ludzi słabych-bez obrazy.
Są różne zbory..To już ktoś inny Ci powinien doradzić.
Dlaczego cuda są dla słabych? Co jest dla silnych?
Znalazłem transkrypcję tego nagrania -
https://www.faithfulwordbaptist.org/tra ... hodox.html - wczoraj zacząłem czytać, dziś pewno dokończę.
Jest jeszcze jedna kwestia, którą bym chciał poruszyć. Chodzi o sprawę zbawienia. Jak protestancko można wytłumaczyć te fragmenty:
Mt 5, 19-20
Ktokolwiek więc zniósłby jedno z tych przykazań, choćby najmniejszych, i uczyłby tak ludzi, ten będzie najmniejszy w królestwie niebieskim. A kto je wypełnia i uczy wypełniać, ten będzie wielki w królestwie niebieskim. Bo powiadam wam: Jeśli wasza sprawiedliwość nie będzie większa niż uczonych w Piśmie i faryzeuszów, nie wejdziecie do królestwa niebieskiego.
Mt 5, 22
A Ja wam powiadam: Każdy, kto się gniewa na swego brata, podlega sądowi. A kto by rzekł swemu bratu: Raka8, podlega Wysokiej Radzie. A kto by mu rzekł: "Bezbożniku", podlega karze piekła ognistego.
Mt 5, 27-30
Słyszeliście, że powiedziano: Nie cudzołóż!10 28 A Ja wam powiadam: Każdy, kto pożądliwie patrzy na kobietę, już się w swoim sercu dopuścił z nią cudzołóstwa. 29 11 Jeśli więc prawe twoje oko jest ci powodem do grzechu, wyłup je i odrzuć od siebie. Lepiej bowiem jest dla ciebie, gdy zginie jeden z twoich członków, niż żeby całe twoje ciało miało być wrzucone do piekła. 30 I jeśli prawa twoja ręka jest ci powodem do grzechu, odetnij ją i odrzuć od siebie. Lepiej bowiem jest dla ciebie, gdy zginie jeden z twoich członków, niż żeby całe twoje ciało miało iść do piekła.
Mt 7, 1-2 (sugeruje, że trzeba unikać osądzania)
Nie sądźcie, abyście nie byli sądzeni. Bo takim sądem, jakim sądzicie, i was osądzą; i taką miarą, jaką wy mierzycie, wam odmierzą.
Mt 7, 21
Nie każdy, który Mi mówi: "Panie, Panie!", wejdzie do królestwa niebieskiego, lecz ten, kto spełnia wolę mojego Ojca, który jest w niebie.
Mt 25, 31-46
Gdy Syn Człowieczy przyjdzie w swej chwale i wszyscy aniołowie z Nim, wtedy zasiądzie na swoim tronie pełnym chwały. I zgromadzą się przed Nim wszystkie narody, a On oddzieli jednych [ludzi] od drugich, jak pasterz oddziela owce od kozłów. Owce postawi po prawej, a kozły po swojej lewej stronie. Wtedy odezwie się Król do tych po prawej stronie: "Pójdźcie, błogosławieni Ojca mojego, weźcie w posiadanie królestwo, przygotowane wam od założenia świata!
Bo byłem głodny, a daliście Mi jeść;
byłem spragniony, a daliście Mi pić;
byłem przybyszem, a przyjęliście Mnie;
byłem nagi, a przyodzialiście Mnie;
byłem chory, a odwiedziliście Mnie;
byłem w więzieniu, a przyszliście do Mnie".
Wówczas zapytają sprawiedliwi: "Panie, kiedy widzieliśmy Cię głodnym i nakarmiliśmy Ciebie? spragnionym i daliśmy Ci pić? Kiedy widzieliśmy Cię przybyszem i przyjęliśmy Cię? lub nagim i przyodzialiśmy Cię? Kiedy widzieliśmy Cię chorym lub w więzieniu i przyszliśmy do Ciebie?" A Król im odpowie: "Zaprawdę, powiadam wam: Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili".
Wtedy odezwie się i do tych po lewej stronie: "Idźcie precz ode Mnie, przeklęci, w ogień wieczny, przygotowany diabłu i jego aniołom!
Bo byłem głodny, a nie daliście Mi jeść;
byłem spragniony, a nie daliście Mi pić;
byłem przybyszem, a nie przyjęliście Mnie;
byłem nagi, a nie przyodzialiście Mnie;
byłem chory i w więzieniu, a nie odwiedziliście Mnie."
Wówczas zapytają i ci: "Panie, kiedy widzieliśmy Cię głodnym albo spragnionym, albo przybyszem, albo nagim, kiedy chorym albo w więzieniu, a nie usłużyliśmy Tobie?" Wtedy odpowie im: "Zaprawdę, powiadam wam: Wszystko, czego nie uczyniliście jednemu z tych najmniejszych, tegoście i Mnie nie uczynili". I pójdą ci na mękę wieczną, sprawiedliwi zaś do życia wiecznego».