Alkhilion pisze:Puritan pisze:Przypominam, że w Topeka działał Parham (od 1901 r.)
Czytasz, czy nie czytasz?
połączył się z nurtem z Topeka
Jak Parham mógł się połączyć z nurtem Topeka, skoro on sam go zainicjował?
Przebudzenie w Topeka
W październiku 1900 roku, kiedy Parham otworzył Bethel Bible School [w Topeka], jego "ewangelia drugiego deszczu" została już sformułowana: "Misyjne języki" były koniecznym świadectwem chrztu w Duchu Świętym, "znakiem" wylania "ostatnich dni", dającym językowe zdolności.
Jesienią 1990 roku, po przeprowadzeniu swoich uczniów przez serię wykładów na temat pokuty, usprawiedliwienia z wiary, uświęcenia i uzdrowienia Parham zaczął nauczać o chrzcie w Duchu. Pod koniec grudnia byli przygotowani, aby doświadczyć 2 rozdziału Dziejów Apostolskich w nowy sposób. Ogłosił, że gdy rozpoczęło się przebudzenie w noworoczny dzień, studenci mówili wieloma językami. On sam otrzymał zdolność głoszenia po niemiecku i szwedzku. Agnes Ozman po "chińsku", a inni w całej gamie języków, w tym po japońsku, węgiersku, syryjsku, hindi i hiszpańsku. Parham odnotował pojawienie się "języków ognia, które się rozdzieliły" nad głowami mówiących. Zdarzały się tłumaczenia, takie jak: "Bóg jest miłością", "Jezus może zbawić" i "jest gotowy, by usłyszeć".
Paradoksalnie żadni misjonarze nie wyruszyli z Topeka za granicę.
http://www.magazyn.ekumenizm.pl/content ... 327213.htm
Alkhilion pisze:No tak, przykre. Krytykuj wszystko, co nie jest twoje dalej.
NICZEGO nie skrytykowałem, a jedynie próbuję wytłumaczyć ci, że ruch zielonoświątkowy został zapoczątkowany w Topeka, a założyciel tego ruchu nie był trynitarianinem.