: 16 lip 2013, 15:45
Lelek pisze:Lash pisze:Wizja / jakby .... nie ma co tego na siłę literaryzować dlatego, że wizja jest detaliczna
Lash, czy do Ciebie dociera prosty fakt, że rozpaczliwie uwiesiłeś się słowa "jakby" tylko po to, żeby podważyć literalną interpretację całego tekstu, którego interpretacja inna niż literalna nie ma sensu? Zresztą sam wykazałeś, że nie ma.
Jesli dla ciebie WIERNOŚĆ TEKSTOWI BIBLI JEST ROZPACZĄ to WIEDZ ŻE TAK JESTEM ZROZPACZONY jako człowiek nie potrafie ogarnąc Boga ale JEYDNE CO MAM TO SŁOWO JEGO zrozumianae w Duchu Św z Łaski i z objawienia SYNA JEGO.
TAK ROZPACZLIWIE trzymam sie SŁÓW BOGA a nie wymyślam swojego zrouzmienia bo wiem że człowiek moze tylko polegac na Słowie Pana a nie na swojej mądrości.
Ty możesz czuc sie wolny do wymyslania swoich nauk i do uchylania tego co napisał Ezechiel - możesz nazywać trzymanie się słowa Aktem rozpaczy
Tak! Trzymać sie bedę Słowa Jego tak rozpaczliwie jak się tylko da a ty wymyslal swoje nauki jakie chcesz twoja wola
Lelek pisze:
"W widzeniach Bożych przeniósł mnie do ziemi izraelskiej i postawił mnie na bardzo wysokiej górze; a na niej naprzeciwko mnie było coś, jakby zbudowane miasto. Przeniósł mnie tam (...)" [Ez. 40:2-3]
Ezechiel widział z daleka zarysy miasta. A następnie został przeniesiony do miasta i wszystko dokładnie zobaczył oraz opisał. Będąc już w mieście.
Bedąc w JAKBY MIEŚCIE - nie ma czegoś takiego, że z oddali widzi się JAKBY MIASTO a z bliska jest to miasto! Nikt tak nie mówi ... mówi się
Widziałem ludzi jakby drzewa ... potem ludzi
widziałem jakby ropuchy a nie Ropuchy
Baranek jakby zabity to nie baranek Zabity
jakby głos gromu to nie grom
Oczywistości nie ma co wyjasniac
Lelek pisze: Naprawdę, wizja jest detaliczna i zrozumiała dosłownie.
Przecież sam mówię że jest detaliczna - Co do zrozumiałości dosłownej to sie nie Zgodzę np. dosłopwnie Ezechiel ma coś ZROBIĆ
(18) Następnie rzekł do mnie: Synu człowieczy, tak mówi Pan Bóg: To są ustawy dotyczące ołtarza. Wtedy gdy będzie on gotowy, by na nim złożyć całopalenie oraz by skrapiać go krwią, (19) kapłanom lewickim z rodu Sadoka, którzy mają prawo - wyrocznia Pana Boga - zbliżać się do Mnie po to, by Mi służyć, masz dać młodego cielca jako ofiarę przebłagalną. (20) I masz wziąć z jego krwi i skropić nią cztery rogi ołtarza oraz cztery rogi odstępu oraz obramowanie dokoła. Oczyścisz w ten sposób ołtarz, dokonując na nim obrzędu przebłagania. (21) Potem masz wziąć cielca ofiary przebłagalnej po to, by go spalono na przeznaczonym na to miejscu świątyni poza przybytkiem. (22) A dnia drugiego masz ofiarować kozła bez skazy jako ofiarę przebłagalną, oczyszczając ołtarz tak, jak oczyszczono go przy ofierze młodego cielca. (23) A gdy ukończysz oczyszczenie, masz ofiarować młodego cielca bez skazy oraz barana bez skazy spośród mniejszego bydła. (24) Te masz ofiarować przed Panem, a kapłani mają sypać sól i ofiarować je Panu, jako ofiarę całopalną. (25) Przez siedem dni masz codziennie składać kozła jako ofiarę przebłagalną. Ofiarowany też ma być młody cielec oraz kozioł - zwierzęta bez skazy. (26) Przez siedem dni należy dokonywać obrzędu przebłagania nad ołtarzem: oczyści się go i poświęci. (27) A po upływie tych dni, dnia ósmego i później, mają kapłani składać na ołtarzu wasze ofiary całopalne oraz wasze ofiary biesiadne i będę dla was łaskawy - wyrocznia Pana Boga. (Ks. Ezechiela 43:1-27, Biblia Tysiąclecia)
Podobnie wstęp - wizja oraz JAKBY ukazują ze ZROZUMIAŁOŚĆ nie jest tu WSKAŻNIKIEM REALNOŚCI.
Przykłady inne?
Ten Tekst jest ZROZIMIAŁY ale jest całkowice przenośny
(7) Mieczu, podnieś się na mego Pasterza, na Męża, który jest Mi bliski - wyrocznia Pana Zastępów. Uderz Pasterza, aby się rozproszyły owce, bo prawicę moją zwrócę przeciwko słabym.
Czy mówi o pasterzu i owcach hasającyh na łące?
Albo tu:
(1) Następnie zaprowadził mnie z powrotem przed wejście do świątyni, a oto wypływała woda spod progu świątyni w kierunku wschodnim, ponieważ przednia strona świątyni była skierowana ku wschodowi; a woda płynęła spod prawej strony świątyni na południe od ołtarza. (2) I wyprowadził mnie przez bramę północną na zewnątrz i poza murami powiódł mnie od bramy zewnętrznej, skierowanej ku wschodowi. A oto woda wypływała spod prawej ściany świątyni, na południe od ołtarza.
Świątynia jest wybudowana na źródle
Lelek pisze:
I nie ma co jej na siłę uduchawiać tylko dlatego, że zanim podano jej szczegóły, pada słowo "jakby" - i to nie w odniesieniu do całej wizji, tylko wo odniesieniu do zarysów miasta widzianych początkowo z daleka.
Ezechiel używa Kilka razy słowa widzenie np
(23) Dlatego powiedz im: Tak mówi Pan Bóg: Ja sprawię, że przypowieści tej zostanie położony kres i nie będą jej więcej powtarzać w Izraelu. Co więcej, powiedz im: Nadchodzą dni, gdy każde widzenie stanie się rzeczywistością. (24) Nie będzie już bowiem wśród pokoleń izraelskich żadnego fałszywego widzenia ani żadnego złudnego proroctwa, (25) gdyż Ja, Pan, przemawiam, a to, co mówię, to stanie się niechybnie; już za dni waszych, ludu zbuntowany, ogłoszę wyrok i wykonam go - wyrocznia Pana Boga. (26) Potem Pan skierował do mnie te słowa: (27) Synu człowieczy, oto Izraelici powiadają: Widzenie, jakie on ma, odnosi się do dni bardzo odległych. Prorokuje o dalekiej przyszłości. (28) Przeto powiedz im: Tak mówi Pan Bóg: Już więcej żaden z moich wyroków nie dozna zwłoki. Cokolwiek mówię, to mówię i wykonam - wyrocznia Pana Boga. (Ks. Ezechiela 12:1-28, Biblia Tysiąclecia)
Leleku to jest ztale WIZJA
(1) Potem poprowadził mię ku bramie, która skierowana jest na wschód. (2) I oto chwała Boga Izraela przyszła od wschodu, a głos Jego był jak szum wielu wód, a ziemia jaśniała od Jego chwały. (3) Było to widzenie równe temu, które oglądałem wtedy, gdy przyszedł, by zniszczyć miasto, widzenie równe temu, które oglądałem nad rzeką Kebar. I upadłem na twarz. (4) A chwała Pańska weszła do świątyni przez bramę, która skierowana była ku wschodowi. (5) Wtedy uniósł mię duch i zaniósł mię do wewnętrznego dziedzińca. - A oto świątynia pełna była chwały Pańskiej.
Próba wykpienia słowa Boga, że Bóg mówi ze to jest JAKBY nie jest zdrową.
NIE ZNAM NIKOGO kto przez podaniem szczegłów mówi JAKBY - zawsze jakby oznacza coś podobnego
Szczegółowy opis nie ukazuje tu syna człowieczego ale JAKBY JEGO. Jan widzi kogos podobnego do człowieka ale nie człowieka.
(13) i pośród świeczników kogoś podobnego do Syna Człowieczego, obleczonego [w szatę] do stóp i przepasanego na piersiach złotym pasem. (14) Głowa Jego i włosy - białe jak biała wełna, jak śnieg, a oczy Jego jak płomień ognia. (15) Stopy Jego podobne do drogocennego metalu, jak gdyby w piecu rozżarzonego, a głos Jego jak głos wielu wód. (16) W prawej swej ręce miał siedem gwiazd i z Jego ust wychodził miecz obosieczny, ostry. A Jego wygląd - jak słońce, kiedy jaśnieje w swej mocy. (17) Kiedym Go ujrzał, do stóp Jego upadłem jak martwy, a On położył na mnie prawą rękę, mówiąc: Przestań się lękać! Jam jest Pierwszy i Ostatni (18) i żyjący. Byłem umarły, a oto jestem żyjący na wieki wieków i mam klucze śmierci i Otchłani.
Lelek pisze: Lash, niestety tradycyjnie "zapominasz" zacytować to co Ci nie pasuje do Twojej teologii. Czy w tym przypadku słów "przeniósł mnie tam", które tłumaczą, dlaczego późniejsze opisy są tak dokładne i literalnie zrozumiałe. Twój stosunek do Pisma jest instrumentalny i pozbawiony elementarnego szacunku do Słowa Bożego. Upamiętaj się, zanim będzie za późno.
Nie Lelku mój stosunek jet pokorą i SZACUNKEIM DO SŁOWA.
To własnie twój stosunek jest instrumentalny
- nie pasuje ci słowo JAKBY to wciskasz go w znaczenie KTÓREGO NIE MA.
Słowniki mówią
http://sjp.pwn.pl/slownik/2467283/jakby_I
jakby I «partykuła komunikująca, że wyrażony w zdaniu sąd nie odpowiada dosłownie faktycznemu stanowi rzeczy, np. Wszystko w jego żołądku zaczęło jakby pulsować.»
http://sjp.pwn.pl/slownik/2467284/jakby_II
jakby II
1. «spójnik wprowadzający zdanie podrzędne określające sytuację nierzeczywistą, która, biorąc pod uwagę to, o czym mowa w zdaniu nadrzędnym, mogłaby się urzeczywistnić, np. Chichotaliśmy, jakbyśmy mieli łaskotki.»
2. «spójnik wprowadzający zdanie podrzędne określające warunki urzeczywistnienia się tego, o czym mowa w zdaniu nadrzędnym, np. Jakbyś znalazł chwilę, wpadnij do nas jutro.»
Jak widać wprowadzasz swoje słownictwo i swoje definicje słownikowe - po to aby zwodzic
Nie ma znaczenia słowa JAKBY uzytego tak jak mówisz!
Nikt normlany nie mówi
Zobaczyłem JAKBY miasto i gdy się zblizyłem zobaczyłem miasto
Ezechiel wczeniej miał wizję Szczegółową która te nie jest dosłowna
(1) Potem spoczęła na mnie ręka Pana, i wyprowadził mnie On w duchu na zewnątrz, i postawił mnie pośród doliny. Była ona pełna kości. (2) I polecił mi, abym przeszedł dokoła nich, i oto było ich na obszarze doliny bardzo wiele. Były one zupełnie wyschłe. (3) I rzekł do mnie: Synu człowieczy, czy kości te powrócą znowu do życia? Odpowiedziałem: Panie Boże, Ty to wiesz. (4) Wtedy rzekł On do mnie: Prorokuj nad tymi kośćmi i mów do nich: Wyschłe kości, słuchajcie słowa Pana! (5) Tak mówi Pan Bóg: Oto Ja wam daję ducha po to, abyście się stały żywe. (6) Chcę was otoczyć ścięgnami i sprawić, byście obrosły ciałem, i przybrać was w skórę, i dać wam ducha po to, abyście ożyły i poznały, że Ja jestem Pan. (7) I prorokowałem, jak mi było polecone, a gdym prorokował, oto powstał szum i trzask, i kości jedna po drugiej zbliżały się do siebie. (8) I patrzyłem, a oto powróciły ścięgna i wyrosło ciało, a skóra pokryła je z wierzchu, ale jeszcze nie było w nich ducha. (9) I powiedział On do mnie: Prorokuj do ducha, prorokuj, o synu człowieczy, i mów do ducha: Tak powiada Pan Bóg: Z czterech wiatrów przybądź, duchu, i powiej po tych pobitych, aby ożyli. (10) Wtedy prorokowałem tak, jak mi nakazał, i duch wstąpił w nich, a ożyli i stanęli na nogach - wojsko bardzo, bardzo wielkie. (11) I rzekł do mnie: Synu człowieczy, kości te to cały dom Izraela. Oto mówią oni: Wyschły kości nasze, minęła nadzieja nasza, już po nas. (12) Dlatego prorokuj i mów do nich: Tak mówi Pan Bóg: Oto otwieram wasze groby i wydobywam was z grobów, ludu mój, i wiodę was do kraju Izraela, (13) i poznacie, że Ja jestem Pan, gdy wasze groby otworzę i z grobów was wydobędę, ludu mój.
Lelek pisze: Interpretacja literalne nie pozostaje w konflikcie z pryncypiami ewangelii, tylko z teologią nie przyjmującą do wiadomości, że w Erze Mesjańskiej będą składane ofiary, które nie umniejszają ani ofiary Jezusa, ani żadnych innych nauk nowotestamentowych. Trzeba się tylko odrobinę wysilić, żeby wyjść poza ramy kościelnej tradycji i przeczytać tekst bez teologicznych uprzedzeń.
Intepretacja Literalnapozostaje w konflikcie z:
- Tekstem Ezechiela
- Wizjami Ezechiela.
- Teologią zbawienia w Nowym testamencie.
Twoje szukanie nowinek teolgicznych to zła Droga