Florian pisze:zBiblia pisze:Słusznie, Duch Święty pochodzi od Ojca i Syna, bo jest... ich duchem. Nie inną osobą z Nich, ani Duch Święty nie jest ojcem Ojca, a tym samym dziadkiem Syna, ani Duch Boży nie jest synem Syna, a tym samym wnukiem Ojca. Jeśli już ktoś w tobie mieszka to Ojciec i Syn za sprawą swego ducha, wyraźnie napisane w przytoczonym gdzieś przez ciebie rzymian 8:9-11.
Duch święty jest osobą , mam zacząć podawać Ci wersety które o tym mówią? Nie , mieszka w nas Duch święty który jest odrębną osobą.
zBiblia pisze:Ireneusz nie jest najlepszym przykładem wśród pierwszych "ojców" kościoła, ale przytoczony fragment jest nieklarowny, potrzebowałbym szerszego kontekstu jego wypowiedzi. Może wskazywać, że Irek wprowadza herezje, albo faktycznie broni tego o czym mówię i skłaniam się ku drugiemu rozwiązaniu. Ponieważ nie ma w Biblii napisane, ze osoba Ducha zasiada na tronie, pozwala myśleć, że gdy Irek pisze "Duch Zbawiciela zasiada" to wskazuje na Jego ducha, a nie osobę. Dokładnie to co wcześniej wykładałem. Gdyby Duch był osobą to ewidentnie zasiadałby na tronie, wręcz musiałby w doktrynie Trójcy. Zachęcam jednak przejrzeć cały temat, tą kwestię tronu i Ducha poruszałem kilkukrotnie. Personifikacja też nie jest argumentem wiążącym (o tym też poczytasz w kilku miejscach), rzekłbym jest argumentem tonącego, co się brzytwy chwyta...
Niestety ale herezje obce chrześcijaństwu i Biblii wprowadzasz Ty.Pisma pierwszych chrześcijan potwierdzają osobowość Ducha Świętego , kilka dla przykładu :
"Jezusa Chrystusa, Twego Syna umiłowanego, przez którego Tobie z Nim razem i z Duchem Św. chwała i teraz i na przyszłe wieki" (Męczeństwo św. Polikarpa)
Tutaj masz najstarszy hymn chrześcijański napisany w języku greckim
" ku czci Twojej, Boże Ojcze, Synu i Duchu Świętości, śpiewamy boś godzien jest tego o Panie" (Hymn Phos hilaron II w.)
Justyn Męczennik (ur.100) piszę :
"wreszcie Duchowi proroczemu, składamy uwielbienie i pokłon" (Apologia)
Tertulian (ur. 155)
"jesteśmy chrzczeni nie raz, lecz trzy razy, w każde pojedyncze imię każdej poszczególnej osoby" (Przeciw Prakseaszowi)
"trzy razy na dzień modlili się, jako dłużnicy wobec trzech Osób - Ojca, Syna i Ducha Św." (o modlitwie)
Hipolit :
"wierzymy Synowi i oddajemy cześć Duchowi Św." (Przeciw Noetosowi)
Orygenes:
"Pouczyli nas wreszcie apostołowie, że Duch Św. jest zjednoczony z Ojcem i Synem w chwale i godności" (O zasadach)
A tutaj Orygenes piszę o osobach takich jak Ty
"Inni, czytając tekst: ‘Poślę wam Pocieszyciela, Ducha Świętego’, nie chcą uznać, że chodzi tu o trzecią Osobę, różną od Ojca i Syna, o boską i wzniosłą Istotę, lecz twierdzą, że słowa te odnoszą się do apostoła Pawła" (Homilie o Ewangelii św. Łukasza)
A tutaj świadectwa wczesnochrześcijańskie odnośnie wiary w TRÓJCĘ a nie dwójce świętą:Tertulian:
"W jednego wprawdzie Boga wierzymy ... niech będzie jednak strzeżona tajemnica ekonomii, która rozdziela jedność w Trójcę, trzech stawiając: Ojca, Syna i Ducha Św. Trzech ale nie stanem, lecz stopniem, nie substancją, lecz formą, nie mocą, lecz postacią. Są Oni jedną substancją, jedną potęgą, ponieważ jeden jest Bóg, owe zaś stopnie, formy i postaci rozróżniamy pod imionami Ojca, Syna i Ducha Świętego" ("Przeciw Prakseaszowi)
"Trójca jednego bóstwa, Ojciec i Syn i Duch Św." (O przyzwoitości)
Hipolit :
"Konieczną więc jest rzeczą ...wyznawać Boga Ojca Wszechmogącego i Chrystusa Jezusa, Syna Bożego, Boga, który stał się człowiekiem, któremu Ojciec poddał wszystko, prócz siebie i Ducha Świętego i to, że Ci są prawdziwie Trzej" (Przeciw Noetosowi)
Orygenes:
"Dla osiągnięcia zbawienia człowiek potrzebuje pomocy Ojca, Syna i Ducha Świętego i nie dostąpi zbawienia, jeśli nie będzie pełnej Trójcy... Nie można mówić o czymś niższym i wyższym w istocie Trójcy" (o zasadach)
Epipodiusz ( 178) :
"Wyznaję, że Chrystus z Ojcem i Duchem Św. jest Bogiem" (Akta męczeńskie)
Cyprian( 258)
"Idźcie tedy i nauczajcie wszystkie narody, chrzcząc je w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego. Wymienia Trójcę, w której Tajemnicę narody mają być ochrzczone ... Ponieważ trzej są jednym, jakże Duch Święty może się z tym pojednać, kto jest wrogiem albo Ojca albo Syna? ... Chrystus nakazał chrzcić pogan w imię całkowitej i zjednoczonej Trójcy"
Przedstawione przez ciebie "dowody" dowodza tylko, ze jestes "rasowym" katolikiem, dla ktorego slowa zaslepionych fanatykow sa warte wiecej niz spisane Slowo Boze.
A Jezus wcale nie kazal chrzcic w imie trojcy , ani tez w imie Ducha, bo ani trojca , ani Duch nie maja przeciez imienia.
W Biblii pisze, ze tylko Ojciec i Syn maja imiona.
A wiec to tylko taka twoja interpretacja jest, a nie zaden dowod.
Poza tym jakos trudno uwierzyc , ze COS, co jest bezimienne, z CZYM ani Ojciec ani Syn nigdy nie rozmawiaja...ze to Cos jest osoba .
Niestety, w kontekscie calej Biblii ,Duch Bozy , mimo wielu personifikacji -podobnie jak np. Milosc- nie jest raczej osoba.
Ja nie reprezentuje zadnego ugrupowania religijnego i wypowiadam sie tylko we wlasnym imieniu i na podstawie dyskusji, ktora toczy sie na tym forum. Przytaczacie mnostwo cytatow, ktore jednak nie so dowodami ani na Boga Trojce, ani na osobowosc Ducha Sw....To tylko wasze sugestywne interpretacje i ...nic wiecej.