Sola scriptura w czasach apostolskich (I wiek)

Rozmowa o teologicznych różnicach międzywyznaniowych
Awatar użytkownika
Eliasz
Posty: 1023
Rejestracja: 11 sty 2008, 15:08
wyznanie: nie chce podawać
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Postautor: Eliasz » 30 cze 2009, 16:49

Albertus pisze:No właśnie.Wynika z tego że nie możemy wogóle mówić o zasadzie sola scriptura w rozumieniu protestanckim do ustanowienia kanonu czyli w 4 wieku.
A ty zdaje się chciałeś dyskutować o sola scriptura w 1 wieku?


Możemy dyskutować o obecności tej zasady w I wieku, jak najbardziej, tym bardziej, że posiadamy bezpośredni dowód jej istnienia w 1 Kor 4:6. Nie możemy jedynie ustalić w oparciu o wersety z Biblii kanonu pism Nowego Testamentu, do których zasada ta miałaby się stosować. Ale o tym rozmawiamy w innym wątku...

Zasada sola scriptura nie określa nigdzie kanonu, ale sam pogląd na zastosowanie Pisma Świętego, niezależnie od tego, co by miało ono zawierać. Teoretycznie, można przyjmować zasadę sola scriptura i argumentować Pasterzem Hermasa, czy Didache, przyjmując, że są one Pismem Świętym. Oczywiście tak nie jest, jednak to temat do innego wątku i proszę, nie róbmy off-topa o kanonie w temacie o sola scriptura :)

::SHALOM::
Ostatnio zmieniony 30 cze 2009, 16:54 przez Eliasz, łącznie zmieniany 1 raz.


DOWIEDZ SIĘ, W CO WIERZYLI PIERWSI CHRZEŚCIJANIE NA PODSTAWIE SAMYCH CYTATÓW Z I WIEKU N. E.:[/b]
1. [b]SOLA SCRIPTURA
— "Bracia, abyście na nas się nauczyli nie rozumieć więcej ponad to, co napisano" (św. Paweł Apostoł, I w. n.e. - 1 Kor 4:6, przekład BW)
2. SOLUS CHRISTUS — "Gdyż jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek Chrystus Jezus" (św. Paweł Apostoł, I w. n.e. - 1 Tm 2:5, przekład EIB)
3. SOLA GRATIA — "Gdyż z łaski jesteście zbawieni, przez wiarę. Nie jest to waszym osiągnięciem, ale darem Boga. Nie stało się to dzięki uczynkom [...] A jeśli z łaski, to nie ze względu na uczynki, bo inaczej łaska nie byłaby łaską" (św. Paweł Apostoł, I w. n.e. - Ef 2:8.9; Rz 11:6, przekład EIB).
4. SOLA FIDE — "Wiemy jednak, że człowiek dostępuje usprawiedliwienia nie dzieki spełnianiu uczynków [...] Dostępuje go tylko dzięki zawierzeniu Jezusowi" (św. Paweł Apostoł, I w. n.e. - Ga 2:16, przekład EIB).
5. SOLI DEO GLORIA — "Ty będziesz składał hołdy Panu, Bogu twemu, i tylko Jemu będziesz cześć oddawał" (Pan Jezus Chrystus, I w. n.e. - Mt 4:10, przekład BWP)

► zapraszam serdecznie na blog baptystów dnia siódmego w języku polskim ◄
Albertus
Posty: 9427
Rejestracja: 02 kwie 2008, 20:28
wyznanie: Kościół Katolicki
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: Albertus » 30 cze 2009, 16:52

Mnie zaś nie obchodzi w tym wątku kwestia kanonu, lecz obecności zasady sola scriptura. Sam zakres jej stosowania pomijam, gdyż nie dotyczy on faktu jej istnienia, ale szerokości zastosowania, a o tym w temacie o kanonie dyskutujemy, a nie tutaj.


Jak można dyskutować o istnieniu zasady sola scriptura bez istnienia pełnej scriptury?!

A przyznasz chyba że w chwili pisania 1 listu do Koryntian scriptura w naszym rozumieniu nie istniała.

Istniały już oczywiście pisma apostolskie i natchnione.
Na pewno jednak nie istniała zasada że nie można niczego do tych pism dodawać ani w niczym poza nie wykraczać


Albertus
Posty: 9427
Rejestracja: 02 kwie 2008, 20:28
wyznanie: Kościół Katolicki
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: Albertus » 30 cze 2009, 16:56

Oczywiście tak nie jest, jednak to temat do innego wątku i proszę, nie róbmy off-topa o kanonie w temacie o sola scriptura :)


Nie jest to żaden off top ale jasny dowód na niemożność isnienia w 1 wieku zasady sola scriptura w rozumieniu protestanckim.


Awatar użytkownika
Eliasz
Posty: 1023
Rejestracja: 11 sty 2008, 15:08
wyznanie: nie chce podawać
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Postautor: Eliasz » 30 cze 2009, 16:59

Albertus pisze:Jak można dyskutować o istnieniu zasady sola scriptura bez istnienia pełnej scriptury?!


Można, jeśli założymy, że w momencie ustalenia tej zasady w 1 Kor 4:6 nie było jeszcze całego Pisma Świętego, do którego zasada ta ma mieć zastosowanie. Rozmawiając o sola scriptura w sensie ścisłym, chodzi jedynie o fakt, że katolicy dopuszczają do autorytetu tradycję, która nie została spisana w pismach apostolskich, a św. Paweł stwierdził, że mamy rozumieć jedynie to, co napisano. Reszta naszych kwestii spornych dotyczy już nie zasady sola scriptura, tylko szerokości jej zastosowania, czyli kanonu Pisma Świętego.

::SHALOM::


DOWIEDZ SIĘ, W CO WIERZYLI PIERWSI CHRZEŚCIJANIE NA PODSTAWIE SAMYCH CYTATÓW Z I WIEKU N. E.:[/b]
1. [b]SOLA SCRIPTURA
— "Bracia, abyście na nas się nauczyli nie rozumieć więcej ponad to, co napisano" (św. Paweł Apostoł, I w. n.e. - 1 Kor 4:6, przekład BW)
2. SOLUS CHRISTUS — "Gdyż jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek Chrystus Jezus" (św. Paweł Apostoł, I w. n.e. - 1 Tm 2:5, przekład EIB)
3. SOLA GRATIA — "Gdyż z łaski jesteście zbawieni, przez wiarę. Nie jest to waszym osiągnięciem, ale darem Boga. Nie stało się to dzięki uczynkom [...] A jeśli z łaski, to nie ze względu na uczynki, bo inaczej łaska nie byłaby łaską" (św. Paweł Apostoł, I w. n.e. - Ef 2:8.9; Rz 11:6, przekład EIB).
4. SOLA FIDE — "Wiemy jednak, że człowiek dostępuje usprawiedliwienia nie dzieki spełnianiu uczynków [...] Dostępuje go tylko dzięki zawierzeniu Jezusowi" (św. Paweł Apostoł, I w. n.e. - Ga 2:16, przekład EIB).
5. SOLI DEO GLORIA — "Ty będziesz składał hołdy Panu, Bogu twemu, i tylko Jemu będziesz cześć oddawał" (Pan Jezus Chrystus, I w. n.e. - Mt 4:10, przekład BWP)


► zapraszam serdecznie na blog baptystów dnia siódmego w języku polskim ◄
Awatar użytkownika
Eliasz
Posty: 1023
Rejestracja: 11 sty 2008, 15:08
wyznanie: nie chce podawać
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Postautor: Eliasz » 30 cze 2009, 17:00

Albertus pisze:Nie jest to żaden off top ale jasny dowód na niemożność isnienia w 1 wieku zasady sola scriptura w rozumieniu protestanckim.


A jaka jest definicja tej zasady? Czy ona definiuje kanon? Nie! A zatem jej występowanie w I wieku jest absolutnie możliwe, pomimo, że kanonu jeszcze ustalonego nie było.


DOWIEDZ SIĘ, W CO WIERZYLI PIERWSI CHRZEŚCIJANIE NA PODSTAWIE SAMYCH CYTATÓW Z I WIEKU N. E.:[/b]
1. [b]SOLA SCRIPTURA
— "Bracia, abyście na nas się nauczyli nie rozumieć więcej ponad to, co napisano" (św. Paweł Apostoł, I w. n.e. - 1 Kor 4:6, przekład BW)
2. SOLUS CHRISTUS — "Gdyż jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek Chrystus Jezus" (św. Paweł Apostoł, I w. n.e. - 1 Tm 2:5, przekład EIB)
3. SOLA GRATIA — "Gdyż z łaski jesteście zbawieni, przez wiarę. Nie jest to waszym osiągnięciem, ale darem Boga. Nie stało się to dzięki uczynkom [...] A jeśli z łaski, to nie ze względu na uczynki, bo inaczej łaska nie byłaby łaską" (św. Paweł Apostoł, I w. n.e. - Ef 2:8.9; Rz 11:6, przekład EIB).
4. SOLA FIDE — "Wiemy jednak, że człowiek dostępuje usprawiedliwienia nie dzieki spełnianiu uczynków [...] Dostępuje go tylko dzięki zawierzeniu Jezusowi" (św. Paweł Apostoł, I w. n.e. - Ga 2:16, przekład EIB).
5. SOLI DEO GLORIA — "Ty będziesz składał hołdy Panu, Bogu twemu, i tylko Jemu będziesz cześć oddawał" (Pan Jezus Chrystus, I w. n.e. - Mt 4:10, przekład BWP)


► zapraszam serdecznie na blog baptystów dnia siódmego w języku polskim ◄
Albertus
Posty: 9427
Rejestracja: 02 kwie 2008, 20:28
wyznanie: Kościół Katolicki
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: Albertus » 30 cze 2009, 17:11

Albertus napisał/a:
Nie jest to żaden off top ale jasny dowód na niemożność isnienia w 1 wieku zasady sola scriptura w rozumieniu protestanckim.


A jaka jest definicja tej zasady? Czy ona definiuje kanon? Nie! A zatem jej występowanie w I wieku jest absolutnie możliwe.


Ty mnie pytasz o defincję tej zasady? :) To ty powinieneś podać definicję twojej zasady.Z tego co ja słyszałem że zasada ta między innymi mówi że nie można niczego dodawać do pisma.Po ustaleniu i zatwierdzeniu kanonu ma to sens i jest słuszne ale przed zatwierdzeniem takiej zasady nie było.

Co więcej jednak obecnie protestanci wymyślili sobie że nie można wierzyć w nic co nie jest napisane w biblii nawet jeśli nie jest to zbiblią sprzeczne

Ja nie wierzę w tą zasadę.Co więcej wiem że tej zasady niebyło i nie ma i niemożliwe żeby istniała i nie jest możliwe aby protestanci się do takiej zasady stosowalii.
Pisałem już zresztą o tym w innych watkach


Awatar użytkownika
Eliasz
Posty: 1023
Rejestracja: 11 sty 2008, 15:08
wyznanie: nie chce podawać
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Postautor: Eliasz » 30 cze 2009, 17:19

Albertus pisze:Ty mnie pytasz o defincję tej zasady? :) To ty powinieneś podać definicję twojej zasady.Z tego co ja słyszałem że zasada ta między innymi mówi że nie można niczego dodawać do pisma.Po ustaleniu i zatwierdzeniu kanonu ma to sens i jest słuszne ale przed zatwierdzeniem takiej zasady nie było.


Definicja zasady sola scriptura jest podana w 1 Kor 4:6 i nic na temat kanonu w niej nie ma.

Albertus pisze:Co więcej jednak obecnie protestanci wymyślili sobie że nie można wierzyć w nic co nie jest napisane w biblii nawet jeśli nie jest to zbiblią sprzeczne


Ale nikt sobie niczego nie wymyślił, ani nie dodał. Apostoł Paweł zdefiniował zasadę sola scriptura jako:

"Abyście na nas się nauczyli nie rozumieć więcej ponad to, co napisano" (1 Kor 4:6).

A nie jako:

"Abyście na nas się nauczyli nie rozumieć więcej ponad to, co napisano, chyba, że zgadza się to z tym, co napisano".

Dlatego my przyjmujemy zasadę sola scriptura w formule zatwierdzonej przez apostołów, bez współczesnych korekt i uzupełnień, jak to kursywą powyżej.

Albertus pisze:Ja nie wierzę w tą zasadę.Co więcej wiem że tej zasady niebyło i nie ma i niemożliwe żeby istniała i nie jest możliwe aby protestanci się do takiej zasady stosowalii.
Pisałem już zresztą o tym w innych watkach


Twoja sprawa. Ja jednak wolałem pogadać o konkretach, a nie o tym, że ja coś twierdzę, a Ty w coś nie wierzysz, bądź odwrotnie :) Wiara jest nie potrzebna, jeśli mamy dowód, a dowód przedstawiłem - 1 Kor 4:6.

::SHALOM::


DOWIEDZ SIĘ, W CO WIERZYLI PIERWSI CHRZEŚCIJANIE NA PODSTAWIE SAMYCH CYTATÓW Z I WIEKU N. E.:[/b]
1. [b]SOLA SCRIPTURA
— "Bracia, abyście na nas się nauczyli nie rozumieć więcej ponad to, co napisano" (św. Paweł Apostoł, I w. n.e. - 1 Kor 4:6, przekład BW)
2. SOLUS CHRISTUS — "Gdyż jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek Chrystus Jezus" (św. Paweł Apostoł, I w. n.e. - 1 Tm 2:5, przekład EIB)
3. SOLA GRATIA — "Gdyż z łaski jesteście zbawieni, przez wiarę. Nie jest to waszym osiągnięciem, ale darem Boga. Nie stało się to dzięki uczynkom [...] A jeśli z łaski, to nie ze względu na uczynki, bo inaczej łaska nie byłaby łaską" (św. Paweł Apostoł, I w. n.e. - Ef 2:8.9; Rz 11:6, przekład EIB).
4. SOLA FIDE — "Wiemy jednak, że człowiek dostępuje usprawiedliwienia nie dzieki spełnianiu uczynków [...] Dostępuje go tylko dzięki zawierzeniu Jezusowi" (św. Paweł Apostoł, I w. n.e. - Ga 2:16, przekład EIB).
5. SOLI DEO GLORIA — "Ty będziesz składał hołdy Panu, Bogu twemu, i tylko Jemu będziesz cześć oddawał" (Pan Jezus Chrystus, I w. n.e. - Mt 4:10, przekład BWP)


► zapraszam serdecznie na blog baptystów dnia siódmego w języku polskim ◄
Awatar użytkownika
Eliasz
Posty: 1023
Rejestracja: 11 sty 2008, 15:08
wyznanie: nie chce podawać
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Postautor: Eliasz » 30 cze 2009, 17:34

Turretin pisze:Jeżeli chcesz dyskutować z poddanymi papieża (termin oficjalny więc bez obrazy) na temat Sola Scriptura, zacznij od analizy Dziejów Apostolskich oraz Listu do Rzymian w tym temacie.


Ależ możesz mi pomóc w dyskusji, drogi Bracie :) Ja wolę najpierw przeanalizować bezpośrednie dowody na istnienie tej zasady w I wieku, bo inaczej dyskusja ta nie będzie miała żadnego sensu, podobnie jak w przypadku wcześniejszych dotyczących sola scriptura, gdzie zamiast o tej zasadzie, dyskutowano o kanonie. Tym razem dopilnuję osobiście, aby tak się nie stało :)

::SHALOM::


DOWIEDZ SIĘ, W CO WIERZYLI PIERWSI CHRZEŚCIJANIE NA PODSTAWIE SAMYCH CYTATÓW Z I WIEKU N. E.:[/b]
1. [b]SOLA SCRIPTURA
— "Bracia, abyście na nas się nauczyli nie rozumieć więcej ponad to, co napisano" (św. Paweł Apostoł, I w. n.e. - 1 Kor 4:6, przekład BW)
2. SOLUS CHRISTUS — "Gdyż jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek Chrystus Jezus" (św. Paweł Apostoł, I w. n.e. - 1 Tm 2:5, przekład EIB)
3. SOLA GRATIA — "Gdyż z łaski jesteście zbawieni, przez wiarę. Nie jest to waszym osiągnięciem, ale darem Boga. Nie stało się to dzięki uczynkom [...] A jeśli z łaski, to nie ze względu na uczynki, bo inaczej łaska nie byłaby łaską" (św. Paweł Apostoł, I w. n.e. - Ef 2:8.9; Rz 11:6, przekład EIB).
4. SOLA FIDE — "Wiemy jednak, że człowiek dostępuje usprawiedliwienia nie dzieki spełnianiu uczynków [...] Dostępuje go tylko dzięki zawierzeniu Jezusowi" (św. Paweł Apostoł, I w. n.e. - Ga 2:16, przekład EIB).
5. SOLI DEO GLORIA — "Ty będziesz składał hołdy Panu, Bogu twemu, i tylko Jemu będziesz cześć oddawał" (Pan Jezus Chrystus, I w. n.e. - Mt 4:10, przekład BWP)


► zapraszam serdecznie na blog baptystów dnia siódmego w języku polskim ◄
Albertus
Posty: 9427
Rejestracja: 02 kwie 2008, 20:28
wyznanie: Kościół Katolicki
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: Albertus » 30 cze 2009, 20:20

Definicja zasady sola scriptura jest podana w 1 Kor 4:6 i nic na temat kanonu w niej nie ma.


Czy częścią tej , rzekomo istniejacej,zasady było wówczas niedodawanie niczego do istniejacych wtedy pism natchnionych?


Awatar użytkownika
św.tomek
Posty: 3658
Rejestracja: 14 mar 2008, 12:00
wyznanie: nie chce podawać
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Postautor: św.tomek » 01 lip 2009, 07:39

Rembov pisze:
Eliasz pisze:Problem w tym, że apostołowie głosili, abyśmy nasze poglądy opierali tylko na tym, "co napisano" a nie na tradycji ustnej i podaniach:

"Bracia, abyście na nas się nauczyli nie rozumieć więcej ponad to, co napisano" (1 Kor 4:6).

Problem w tym, że inne wersy świadczą jednak o tym, aby przestrzegać tego, co zapisali i przekazali ustnie.l


a to co przekazywali ustnie jest także w Piśmie i tylko tam jest zapis dający pewność wiarygodności i niezafałszowania

to jest aksjomat dobrze potwierdzony przez Pismio

"Sola Scriptura" jest metodą poznawania prawdy o Bogu. Podobnie jak np. metodą naukową poznaania świata jest doświadczenie i obserwacja.
Czy jesteś w stanie metodą naukową udowodnić skuteczność metody naukowej? Albo czy metodą naukową można określić co jest, a co nie jest materią (czyli obiektem badań metody naukowej), albo wręcz udowodnić , że materia jest obiektem tych badań?

nie
i nie m takiej potrzeby

podobnie jest z zasadą Sola Scriptura
domaganie się jej dowodu w Biblii jest nielogiczne


Albertus pisze:Jak można dyskutować o istnieniu zasady sola scriptura bez istnienia pełnej scriptury?!

A przyznasz chyba że w chwili pisania 1 listu do Koryntian scriptura w naszym rozumieniu nie istniała.

Istniały już oczywiście pisma apostolskie i natchnione.
Na pewno jednak nie istniała zasada że nie można niczego do tych pism dodawać ani w niczym poza nie wykraczać


jest w Piśmie wiele rzeczy, które wnioskujemy pośrednio - klasyczny przykład: nauka o Trójcy Świętej, tkróa pryjmujemy, choć sam termin nigdy sie w Biblii nie pojawia. Podobnie jet z Sola Scriptura

Sola scriptura nie jest w Bibli wprost zawarta, ale jednak w oparciu o NT możemy zauważyć stosowanie w pierwotnym kościele zasady, której sola scriptura jest niejako naturalną konsekwencją. Ja bym to nazwał zasadą: tradycja wcześniejsza (zwłaszcza spisana) jest ponad późniejszą (zwłaszcza ustną).

Dosłownie i wprost pisze o tym Paweł np. w liście do Galacjan:
7. Innej jednak Ewangelii nie ma: są tylko jacyś ludzie, którzy sieją wśród was zamęt i którzy chcieliby przekręcić Ewangelię Chrystusową.
8. Ale gdybyśmy nawet my lub anioł z nieba głosił wam Ewangelię różną od tej, którą wam głosiliśmy - niech będzie przeklęty!
9. Już to przedtem powiedzieliśmy, a teraz jeszcze mówię: Gdyby wam kto głosił Ewangelię różną od tej, którą /od nas/ otrzymaliście - niech będzie przeklęty!
(Ga 1:7-9)
innymi słowy: ktokolwiek i cokolwiek powie wam później, weryfikujcie to z tym, co powiedziano wam wcześniej.

Własnie o tym wspomina Paweł w 1 Kor 4:6 i to właśnie przy okazji sporów o autorytety w kościle, podkreślając wagę zapisu:
Mówiąc to, miałem na myśli, bracia, mnie samego i Apollosa, ze względu na was, abyście mogli zrozumieć, że nie wolno wykraczać ponad to, co zostało napisane, i niech nikt w swej pysze nie wynosi się nad drugiego. (1 Kor 4:6) - słowa te szczególnie ciekawe w kontekście wcześniejszego kontekstu z 1Kor 2:4-13, gdzie czytamy min.: A mowa moja i moje głoszenie nauki nie miały nic z uwodzących przekonywaniem słów mądrości, lecz były ukazywaniem ducha i mocy aby wiara wasza opierała się nie na mądrości ludzkiej, lecz na mocy Bożej. (1 Kor 2:4-5)
Paweł prywołuje tu woje wcześniejsze nauczanie

podobnie Jan: Wy zaś zachowujecie w sobie to, co słyszeliście od początku. (1 Jn 2:24)
Miejcie się na baczności, abyście nie utracili tego, nad czym pracowaliśmy, lecz abyście pełną zapłatę odebrali. Kto się za daleko zapędza i nie trzyma się nauki Chrystusowej, nie ma Boga. Kto trwa w niej, ten ma i Ojca, i Syna. Jeżeli ktoś przychodzi do was i nie przynosi tej nauki, nie przyjmujcie go do domu i nie pozdrawiajcie. Kto go bowiem pozdrawia, uczestniczy w jego złych uczynkach [II Jana 8-11]

i Juda:
Umiłowani! Zabierając się z całą gorliwością do pisania do was o naszym wspólnym zbawieniu, uznałem za konieczne napisać do was i napomnieć was, abyście podjęli walkę o wiarę, która raz na zawsze została przekazana świętym [Judy 3]

i Piotr:
1. Umiłowani, piszę do was już ten drugi list; w nich pobudzam wasz zdrowy rozsądek i pamięć,
2. abyście przypomnieli sobie słowa, które były dawno już przepowiedziane przez świętych proroków, oraz przykazanie Pana i Zbawiciela, podane przez waszych apostołów.
3. To przede wszystkim wiecie, że przyjdą w ostatnich dniach szydercy pełni szyderstwa, którzy będą postępowali według własnych żądz

(2 Ptr 3:1-3)

Paweł pisał bardzo często o tym, że każdy autorytet musi by weryfikowany z tym, co zostało podane wcześniej:
14. [Chodzi o to], abyśmy już nie byli dziećmi, którymi miotają fale i porusza każdy powiew nauki, na skutek oszustwa ze strony ludzi i przebiegłości w sprowadzaniu na manowce fałszu.(...)
20. Wy zaś nie tak nauczyliście się Chrystusa.
21. Słyszeliście przecież o Nim i zostaliście pouczeni w Nim - zgodnie z prawdą, jaka jest w Jezusie,
(Ef 4:14-21)

6. Jak więc przejęliście naukę o Chrystusie Jezusie jako Panu, tak w Nim postępujcie:
7. zapuśćcie w Niego korzenie i na Nim dalej się budujcie, i umacniajcie się w wierze, jak was nauczono, pełni wdzięczności.
8. Baczcie, aby kto was nie zagarnął w niewolę przez tę filozofię będącą czczym oszustwem, opartą na ludzkiej tylko tradycji, na żywiołach świata, a nie na Chrystusie.
(Kol 2:6-8)

8. Pamiętaj na Jezusa Chrystusa, potomka Dawida! On według Ewangelii mojej powstał z martwych.
9. Dla niej znoszę niedolę aż do więzów jak złoczyńca; ale słowo Boże nie uległo skrępowaniu. (...)
11. Nauka to zasługująca na wiarę: Jeżeliśmy bowiem z Nim współumarli, wespół z Nim i żyć będziemy. (...)
14. To wszystko przypominaj, dając świadectwo w obliczu Boga, byś nie walczył o same słowa, bo to się na nic nie przyda, /wyjdzie tylko/ na zgubę słuchaczy. (...)
16. Unikaj zaś światowej gadaniny; albowiem uprawiający ją coraz bardziej będą się zbliżać ku bezbożności,
17. a ich nauka jak gangrena będzie się szerzyć wokoło. Do nich należą Hymenajos i Filetos,
18. którzy odpadli od prawdy, mówiąc, że zmartwychwstanie już nastąpiło, i wywracają wiarę niektórych.

(2 Tm 2:8-18)

Pawel nie wzywa Tymoteusza (biskupa!) do radosnej twórczości doktrynalnej, tylko do trwania w przekazanej wcześniej nauce w tym także przy ...pismach:
13. Tymczasem ludzie źli i zwodziciele będą się dalej posuwać ku temu, co gorsze, błądząc i /innych/ w błąd wprowadzając.
14. Ty natomiast trwaj w tym, czego się nauczyłeś i co ci zawierzono, bo wiesz, od kogo się nauczyłeś. Od lat bowiem niemowlęcych znasz Pisma święte,
15. które mogą cię nauczyć mądrości wiodącej ku zbawieniu przez wiarę w Chrystusie Jezusie.
16. Wszelkie Pismo od Boga natchnione /jest/ i pożyteczne do nauczania, do przekonywania, do poprawiania, do kształcenia w sprawiedliwości -
17. aby człowiek Boży był doskonały, przysposobiony do każdego dobrego czynu.
(2 Tm 3:13-17)

Uważaj na siebie i na naukę, trwaj w nich! To bowiem czyniąc i siebie samego zbawisz, i tych, którzy cię słuchają. (1 Tm 4:16)

podobnie czytamy w Dziejach Apostolskich:
Ci byli szlachetniejsi od Tesaloniczan, przyjęli naukę z całą gorliwością i codziennie badali Pisma, czy istotnie tak jest. (Dz 17:11)

Równiez w Dz.Ap. czytamy ciekawe słowa św, Pawła skierowane do biskupów:
26. Dlatego oświadczam wam dzisiaj: nie jestem winien niczyjej krwi,
27. bo nie uchylałem się tchórzliwie od głoszenia wam całej woli Bożej.
28. Uważajcie na samych siebie i na całe stado, nad którym Duch Święty ustanowił was biskupami, abyście kierowali Kościołem Boga, który On nabył własną krwią.
29. Wiem, że po moim odejściu wejdą między was wilki drapieżne, nie oszczędzając stada.
30. Także spośród was samych powstaną ludzie, którzy głosić będą przewrotne nauki, aby pociągnąć za sobą uczniów.
31. Dlatego czuwajcie, pamiętając, że przez trzy lata we dnie i w nocy nie przestawałem ze łzami upominać każdego z was.
32. A teraz polecam was Bogu i słowu Jego łaski władnemu zbudować i dać dziedzictwo ze wszystkimi świętymi.
(Dz 20:26-32)

Te fragmenty nader dobitnie wskazują na wyższośc przekazu wczesnego nad późniejszym nauczaniem. W czsach poapostolskich jedynnym logicznym przełożeniem tej zasady jest Sola Scriptura


Albertus pisze:Wynika z tego że nie możemy wogóle mówić o zasadzie sola scriptura w rozumieniu protestanckim do ustanowienia kanonu czyli w 4 wieku.


To PO CO tak właściwie ustanowiono kanon?

tak naprawde to bez Sola Scruiptura istnienie kanonu nie ma racji bytu - po co powstał skoro teksty NT są TĄ SAMĄ i rówowazna tradycją, jak Ignacy, Klemens, Polikarm albo Trydent, czy sobory watykańskie?


Awatar użytkownika
Machu Picchu
Posty: 1249
Rejestracja: 13 lip 2008, 23:09
wyznanie: nie chce podawać
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Postautor: Machu Picchu » 01 lip 2009, 08:23

Eliasz pisze:
Machu Picchu pisze:Ale co napisano?


Machu, nie zmieniaj tematu. O kanonie gdzie indziej :)


Mam nie rozumieć więcej niż napisano. Dlatego pytam co napisano. A pytam, bo taka interpretacja, której domagasz się od tekstu, a przyjęcia ode mnie, wydaje się bezsensowna. Wkładasz bowiem treść o wiele szerszą niż tekst w treść. I to nie ma nic wspólnego z kanonem. Albo ma. Gdybym bowiem przyjęła za właściwą Twoją interpretację tekstu to używałabym wyłącznie ksiąg, które nazywasz mianem Starego Testamentu :)


Pozdrowienia - Joanna
(w śnie zimowym zatem nieobecna do odwołania)
Awatar użytkownika
KAAN
Posty: 19934
Rejestracja: 12 sty 2008, 11:49
wyznanie: Kościół Wolnych Chrześcijan
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: KAAN » 01 lip 2009, 09:13

Albertus pisze:No właśnie.Wynika z tego że nie możemy wogóle mówić o zasadzie sola scriptura w rozumieniu protestanckim do ustanowienia kanonu czyli w 4 wieku.
A ty zdaje się chciałeś dyskutować o sola scriptura w 1 wieku?
asz błędne zrozumienie kanonu, to było pisane na wątku dotyczacym kanonu że powstał on wtedy gdy powstawały poszczególne księgi Biblii. Kanon jest pochcodzenia Bożego a nie ludzkiego, dlatego błędnie twierdzisz że kanon powstał w IVw. ale to nie temat watku. Eliasz słusznie wykłada ci temat, to co zostało powiedziane przez apostołów i spisane jest w zasięgu zasady sola scriptura, ona była od poczatku istnienia Słowa, jak słusznie wykładał Eliasz.

Tomku świetny post :)


Albowiem łaską zbawieni jesteście, przez wiarę i to nie z was, Boży to dar, nie z uczynków, aby się ktoś nie chlubił.
Awatar użytkownika
Rembov
Posty: 20012
Rejestracja: 21 sty 2009, 14:10
wyznanie: Kościół Katolicki
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: Rembov » 01 lip 2009, 10:24

Eliasz pisze:Zapewniam Cię, że znam język polski i znaczenie wyrazów w tym języku. Nie wmawiaj mi więc, że nie rozumiem.

Ponieważ interpretujesz ten wers jako coś, czym nie jest, to nie widzę powodu, aby nie uznać, że go prawidłowo rozumiesz.


Siła argumentów jest bezsilna wobec argumentu siły.
Awatar użytkownika
Lash
Moderator
Posty: 30975
Rejestracja: 04 sty 2008, 16:28
wyznanie: nie chce podawać
Lokalizacja: England
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Postautor: Lash » 01 lip 2009, 10:28

Rembov pisze:
Eliasz pisze:Zapewniam Cię, że znam język polski i znaczenie wyrazów w tym języku. Nie wmawiaj mi więc, że nie rozumiem.
Ponieważ interpretujesz ten wers jako coś, czym nie jest, to nie widzę powodu, aby nie uznać, że go prawidłowo rozumiesz.
A jakie masz podstawy by tak twierdzic?


(15) Lecz Chrystusa Pana poświęcajcie w sercach waszych, zawsze gotowi do obrony przed każdym, domagającym się od was wytłumaczenia się z nadziei waszej, (16) lecz czyńcie to z łagodnością i szacunkiem. Miejcie sumienie czyste, aby ci, którzy zniesławiają dobre chrześcijańskie życie wasze, zostali zawstydzeni, że was spotwarzali. (1 List Piotra 3:15-16, Biblia Warszawska)
i przebacz nam nasze winy, jak i my przebaczamy tym, którzy przeciw nam zawinili (Ew. Mateusza 6:1-34, Biblia Tysiąclecia)
Krytykant jest jak samochód osobowy - im gorszy tym głośniejszy i mocniej warczy

"Run, Lash, run / The law commands / But gives me neither feet nor hands / Tis better news the Gospel brings / It bids me fly It gives me wings" J.B.

Wróć do „Teologia”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości