Rembov pisze:Eliasz pisze:Problem w tym, że apostołowie głosili, abyśmy nasze poglądy opierali tylko na tym, "co napisano" a nie na tradycji ustnej i podaniach:
"Bracia, abyście na nas się nauczyli nie rozumieć więcej ponad to, co napisano" (1 Kor 4:6).
Problem w tym, że inne wersy świadczą jednak o tym, aby przestrzegać tego, co zapisali i przekazali ustnie.l
a to co przekazywali ustnie jest także w Piśmie i tylko tam jest zapis dający pewność wiarygodności i niezafałszowania
to jest aksjomat dobrze potwierdzony przez Pismio
"Sola Scriptura" jest
metodą poznawania prawdy o Bogu. Podobnie jak np. metodą naukową poznaania świata jest doświadczenie i obserwacja.
Czy jesteś w stanie metodą naukową udowodnić skuteczność metody naukowej? Albo czy metodą naukową można określić co jest, a co nie jest materią (czyli obiektem badań metody naukowej), albo wręcz udowodnić ,
że materia jest obiektem tych badań?
nie
i nie m takiej potrzeby
podobnie jest z zasadą Sola Scriptura
domaganie się jej dowodu w Biblii jest nielogiczne
Albertus pisze:Jak można dyskutować o istnieniu zasady sola scriptura bez istnienia pełnej scriptury?!
A przyznasz chyba że w chwili pisania 1 listu do Koryntian scriptura w naszym rozumieniu nie istniała.
Istniały już oczywiście pisma apostolskie i natchnione.
Na pewno jednak nie istniała zasada że nie można niczego do tych pism dodawać ani w niczym poza nie wykraczać
jest w Piśmie wiele rzeczy, które wnioskujemy pośrednio - klasyczny przykład: nauka o Trójcy Świętej, tkróa pryjmujemy, choć sam termin nigdy sie w Biblii nie pojawia. Podobnie jet z Sola Scriptura
Sola scriptura nie jest w Bibli wprost zawarta, ale jednak w oparciu o NT możemy zauważyć stosowanie w pierwotnym kościele zasady, której
sola scriptura jest niejako naturalną konsekwencją. Ja bym to nazwał zasadą:
tradycja wcześniejsza (zwłaszcza spisana) jest ponad późniejszą (zwłaszcza ustną). Dosłownie i wprost pisze o tym Paweł np. w liście do Galacjan:
7. Innej jednak Ewangelii nie ma: są tylko jacyś ludzie, którzy sieją wśród was zamęt i którzy chcieliby przekręcić Ewangelię Chrystusową.
8. Ale gdybyśmy nawet my lub anioł z nieba głosił wam Ewangelię różną od tej, którą wam głosiliśmy - niech będzie przeklęty!
9. Już to przedtem powiedzieliśmy, a teraz jeszcze mówię: Gdyby wam kto głosił Ewangelię różną od tej, którą /od nas/ otrzymaliście - niech będzie przeklęty! (Ga 1:7-9)
innymi słowy: ktokolwiek i cokolwiek powie wam
później, weryfikujcie to z tym, co powiedziano wam
wcześniej.
Własnie o tym wspomina Paweł w 1 Kor 4:6 i to właśnie przy okazji sporów
o autorytety w kościle, podkreślając wagę
zapisu:
Mówiąc to, miałem na myśli, bracia, mnie samego i Apollosa, ze względu na was, abyście mogli zrozumieć, że nie wolno wykraczać ponad to, co zostało napisane, i niech nikt w swej pysze nie wynosi się nad drugiego. (1 Kor 4:6) - słowa te szczególnie ciekawe w kontekście wcześniejszego kontekstu z 1Kor 2:4-13, gdzie czytamy min.:
A mowa moja i moje głoszenie nauki nie miały nic z uwodzących przekonywaniem słów mądrości, lecz były ukazywaniem ducha i mocy aby wiara wasza opierała się nie na mądrości ludzkiej, lecz na mocy Bożej. (1 Kor 2:4-5)
Paweł prywołuje tu woje
wcześniejsze nauczaniepodobnie Jan:
Wy zaś zachowujecie w sobie to, co słyszeliście od początku. (1 Jn 2:24)
Miejcie się na baczności, abyście nie utracili tego, nad czym pracowaliśmy, lecz abyście pełną zapłatę odebrali. Kto się za daleko zapędza i nie trzyma się nauki Chrystusowej, nie ma Boga. Kto trwa w niej, ten ma i Ojca, i Syna. Jeżeli ktoś przychodzi do was i nie przynosi tej nauki, nie przyjmujcie go do domu i nie pozdrawiajcie. Kto go bowiem pozdrawia, uczestniczy w jego złych uczynkach [II Jana 8-11]
i Juda:
Umiłowani! Zabierając się z całą gorliwością do pisania do was o naszym wspólnym zbawieniu, uznałem za konieczne napisać do was i napomnieć was, abyście podjęli walkę o wiarę, która raz na zawsze została przekazana świętym [Judy 3]
i Piotr:
1. Umiłowani, piszę do was już ten drugi list; w nich pobudzam wasz zdrowy rozsądek i pamięć,
2. abyście przypomnieli sobie słowa, które były dawno już przepowiedziane przez świętych proroków, oraz przykazanie Pana i Zbawiciela, podane przez waszych apostołów.
3. To przede wszystkim wiecie, że przyjdą w ostatnich dniach szydercy pełni szyderstwa, którzy będą postępowali według własnych żądz(2 Ptr 3:1-3)
Paweł pisał bardzo często o tym, że każdy autorytet musi by weryfikowany z tym, co zostało podane wcześniej:
14. [Chodzi o to], abyśmy już nie byli dziećmi, którymi miotają fale i porusza każdy powiew nauki, na skutek oszustwa ze strony ludzi i przebiegłości w sprowadzaniu na manowce fałszu.(...)
20. Wy zaś nie tak nauczyliście się Chrystusa.
21. Słyszeliście przecież o Nim i zostaliście pouczeni w Nim - zgodnie z prawdą, jaka jest w Jezusie, (Ef 4:14-21)
6. Jak więc przejęliście naukę o Chrystusie Jezusie jako Panu, tak w Nim postępujcie:
7. zapuśćcie w Niego korzenie i na Nim dalej się budujcie, i umacniajcie się w wierze, jak was nauczono, pełni wdzięczności.
8. Baczcie, aby kto was nie zagarnął w niewolę przez tę filozofię będącą czczym oszustwem, opartą na ludzkiej tylko tradycji, na żywiołach świata, a nie na Chrystusie. (Kol 2:6-8)
8. Pamiętaj na Jezusa Chrystusa, potomka Dawida! On według Ewangelii mojej powstał z martwych.
9. Dla niej znoszę niedolę aż do więzów jak złoczyńca; ale słowo Boże nie uległo skrępowaniu. (...)
11. Nauka to zasługująca na wiarę: Jeżeliśmy bowiem z Nim współumarli, wespół z Nim i żyć będziemy. (...)
14. To wszystko przypominaj, dając świadectwo w obliczu Boga, byś nie walczył o same słowa, bo to się na nic nie przyda, /wyjdzie tylko/ na zgubę słuchaczy. (...)
16. Unikaj zaś światowej gadaniny; albowiem uprawiający ją coraz bardziej będą się zbliżać ku bezbożności,
17. a ich nauka jak gangrena będzie się szerzyć wokoło. Do nich należą Hymenajos i Filetos,
18. którzy odpadli od prawdy, mówiąc, że zmartwychwstanie już nastąpiło, i wywracają wiarę niektórych.(2 Tm 2:8-18)
Pawel nie wzywa Tymoteusza (biskupa!) do radosnej twórczości doktrynalnej, tylko do
trwania w przekazanej wcześniej nauce w tym także przy ...pismach:
13. Tymczasem ludzie źli i zwodziciele będą się dalej posuwać ku temu, co gorsze, błądząc i /innych/ w błąd wprowadzając.
14. Ty natomiast trwaj w tym, czego się nauczyłeś i co ci zawierzono, bo wiesz, od kogo się nauczyłeś. Od lat bowiem niemowlęcych znasz Pisma święte,
15. które mogą cię nauczyć mądrości wiodącej ku zbawieniu przez wiarę w Chrystusie Jezusie.
16. Wszelkie Pismo od Boga natchnione /jest/ i pożyteczne do nauczania, do przekonywania, do poprawiania, do kształcenia w sprawiedliwości -
17. aby człowiek Boży był doskonały, przysposobiony do każdego dobrego czynu. (2 Tm 3:13-17)
Uważaj na siebie i na naukę, trwaj w nich! To bowiem czyniąc i siebie samego zbawisz, i tych, którzy cię słuchają. (1 Tm 4:16)
podobnie czytamy w Dziejach Apostolskich:
Ci byli szlachetniejsi od Tesaloniczan, przyjęli naukę z całą gorliwością i codziennie badali Pisma, czy istotnie tak jest. (Dz 17:11)
Równiez w Dz.Ap. czytamy ciekawe słowa św, Pawła skierowane do biskupów:
26. Dlatego oświadczam wam dzisiaj: nie jestem winien niczyjej krwi,
27. bo nie uchylałem się tchórzliwie od głoszenia wam całej woli Bożej.
28. Uważajcie na samych siebie i na całe stado, nad którym Duch Święty ustanowił was biskupami, abyście kierowali Kościołem Boga, który On nabył własną krwią.
29. Wiem, że po moim odejściu wejdą między was wilki drapieżne, nie oszczędzając stada.
30. Także spośród was samych powstaną ludzie, którzy głosić będą przewrotne nauki, aby pociągnąć za sobą uczniów.
31. Dlatego czuwajcie, pamiętając, że przez trzy lata we dnie i w nocy nie przestawałem ze łzami upominać każdego z was.
32. A teraz polecam was Bogu i słowu Jego łaski władnemu zbudować i dać dziedzictwo ze wszystkimi świętymi. (Dz 20:26-32)
Te fragmenty nader dobitnie wskazują na wyższośc przekazu wczesnego nad późniejszym nauczaniem. W czsach poapostolskich jedynnym logicznym przełożeniem tej zasady jest Sola Scriptura
Albertus pisze:Wynika z tego że nie możemy wogóle mówić o zasadzie sola scriptura w rozumieniu protestanckim do ustanowienia kanonu czyli w 4 wieku.
To PO CO tak właściwie ustanowiono kanon?
tak naprawde to bez Sola Scruiptura istnienie kanonu nie ma racji bytu - po co powstał skoro teksty NT są TĄ SAMĄ i rówowazna tradycją, jak Ignacy, Klemens, Polikarm albo Trydent, czy sobory watykańskie?