Sola scriptura w czasach apostolskich (I wiek)

Rozmowa o teologicznych różnicach międzywyznaniowych
Awatar użytkownika
Rembov
Posty: 20012
Rejestracja: 21 sty 2009, 14:10
wyznanie: Kościół Katolicki
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: Rembov » 01 lip 2009, 10:49

Lash pisze:A jakie masz podstawy by tak twierdzic?

Ponieważ inne fragmenty Pisma Świętego nie potwierdzają tezy o "wyłączności pism".


Siła argumentów jest bezsilna wobec argumentu siły.
Awatar użytkownika
Machu Picchu
Posty: 1249
Rejestracja: 13 lip 2008, 23:09
wyznanie: nie chce podawać
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Postautor: Machu Picchu » 01 lip 2009, 11:18

Rembov pisze:
Lash pisze:A jakie masz podstawy by tak twierdzic?

Ponieważ inne fragmenty Pisma Świętego nie potwierdzają tezy o "wyłączności pism".


Pozostaje jeszcze argument ściśle lingwistyczny, który odnosi owo nierozumienie do konkretnej sytuacji, osadzonej w kontekście wypowiedzi wyciętym w interpretacji.


Pozdrowienia - Joanna
(w śnie zimowym zatem nieobecna do odwołania)
derko
Posty: 1942
Rejestracja: 23 cze 2008, 20:57
wyznanie: Protestant
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Postautor: derko » 01 lip 2009, 12:21

Rembov pisze:
Lash pisze:A jakie masz podstawy by tak twierdzic?

Ponieważ inne fragmenty Pisma Świętego nie potwierdzają tezy o "wyłączności pism".


Ale co jest niewłaściwego w zasadzie, która mówi, ze Biblia według tej zasady, jest jedynym i nieomylnym kryterium oceny dogmatów, zasad moralnych i praktyk religijnych.

W teologii protestanckiej każde nauczanie musi opierać się na Biblii, czyli być biblijne.

A w katolickiej teologii, czy nie jest podobnie?

Czy katolicy (przynajmniej teoretycznie) każdy ustny przekaz (Tradycje nie spisaną) odnoszą do zgodności jej nauczania ze spisaną Tradycją Apostolską, czyli Biblią?


kometa
Posty: 2092
Rejestracja: 05 maja 2009, 20:31
wyznanie: nie chce podawać
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Postautor: kometa » 01 lip 2009, 12:26

derko pisze:
Rembov pisze:
Lash pisze:A jakie masz podstawy by tak twierdzic?

Ponieważ inne fragmenty Pisma Świętego nie potwierdzają tezy o "wyłączności pism".


Ale co jest niewłaściwego w zasadzie, która mówi, ze Biblia według tej zasady, jest jedynym i nieomylnym kryterium oceny dogmatów, zasad moralnych i praktyk religijnych.

W teologii protestanckiej każde nauczanie musi opierać się na Biblii, czyli być biblijne.

A w katolickiej teologii, czy nie jest podobnie?

Czy katolicy (przynajmniej teoretycznie) każdy ustny przekaz (Tradycje nie spisaną) odnoszą do zgodności jej nauczania ze spisaną Tradycją Apostolską, czyli Biblią?

Owszem - tylko my Pismo interpretujemy zgodnie z tym jak było intepretowane od początku - czyli zgodnie z tym co przekazali apostołowie. Nie mamy więc np. problemu z Eucharystia - bo to praktyka potwierdzona od pocżatku - przez starożytny kościół. I nie wymyslamy - jak Zwinglii - pokrętnych interpretacji - za które niektórzy z was daliby się pokroić... ;)


Awatar użytkownika
eyoum
Posty: 117
Rejestracja: 04 cze 2009, 14:22
wyznanie: nie chce podawać
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Postautor: eyoum » 01 lip 2009, 13:27

To oczywiste, że 1 Kor 4,6 nie jest wezwaniem do przestrzegania Sola scriptura w rozumieniu protestanckim.
1 Kor to jeden z pierwszych tekstów NT, pisany w czasie, gdy ewangelie istniały tylko w tradycji ustnej. Paweł miałby więc wzywać do tego, by nie wierzyć w słowa Chrystusa (były przecież tylko ustne tradycje)?

Tak daleka od intencji Autora interpretacja 1 Kor 4,6 mogłaby powstać tylko po wielu wiekach. Gdy zapomniano o alegorii i figurze, które Ojcowie Kościoła odnajdowali w Biblii. Nota bene szli oni za NT – chociażby za przykładem 1 Kor 10, gdzie czytamy o Jezusie, jako o skale duchowej, z której Izraelici czerpali wodę podczas wędrówki do Kanaanu. Czy to są słowa kogoś, kto wypowiada „sola scriptura”?

Jest w ogóle zasada, która dotyczy całej Biblii. Otóż jeżeli w tymże liście znajdujemy pierwsze świadectwa na temat eucharystii, to nie są one napisane, by podać jakąś naukę w sposób systematyczny. W 1 Kor 10 mamy słowa: „Kielich błogosławieństwa, który błogosławimy, czy nie jest udziałem we Krwi Chrystusa? Chleb, który łamiemy, czyż nie jest udziałem w Ciele Chrystusa?” Paweł zadaje pytanie retoryczne. Wychodzi od doświadczenia eucharystii, które nigdzie wcześniej nie było zapisane. Adresaci listu wiedzą, że „Kielich błogosławieństwa jest udziałem we Krwi Chrystusa?”. Wiedzą, bo żyją tradycją ustną. Paweł traktuje to jako oczywistość, którą żyje Kościół, oczywistość, która nie została spisana. My otrzymaliśmy te słowa odnoszące się do eucharystii jakby „przy okazji” omawiania kwestii spożywania mięsa ofiarowanego bożkom.

Dla tych, którzy nie uznają badań historycznych i chcą widzieć ten tekst jako powstały „poza czasem” lub z jakiś innych powodów argumentacja historyczna im nie odpowiada, przypomnę to, co pisałem w związku z kanonem. Otóż NT bazuje na tradycji, która wywodzi się z późnego judaizmu i która jest w LXX, ale wywodzi się z Palestyny. Przynajmniej dwie rzeczy, których nie ma w Prawie i u proroków znajdują się w niej:
- oczekiwanie na narodziny z dziewicy oraz
- wiara w życie pozagrobowe wyrażone takimi obrazowymi zwrotami jak: „łono Abrahama”, „raj” – określenia te, użyte w NT korzystają z wiary eschatologicznej późnego judaizmu; nie znajdziemy ich we wcześniejszych tekstach ST. Ewangeliści uznają je za oczywiste – chociaż to bardzo wielkie wyjście poza to, co napisane w prawie u Mojżesza i u proroków.
Argumentacja mówiąca, że Paweł chce odwoływać się do tego, co napisane w sensie „sola scriptura” jest obca całemu NT.


Eyoum
Awatar użytkownika
Lash
Moderator
Posty: 30975
Rejestracja: 04 sty 2008, 16:28
wyznanie: nie chce podawać
Lokalizacja: England
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Postautor: Lash » 01 lip 2009, 13:31

Rembov pisze:
Lash pisze:A jakie masz podstawy by tak twierdzic?
Ponieważ inne fragmenty Pisma Świętego nie potwierdzają tezy o "wyłączności pism".
Chciabys by nie potwierdzały


(15) Lecz Chrystusa Pana poświęcajcie w sercach waszych, zawsze gotowi do obrony przed każdym, domagającym się od was wytłumaczenia się z nadziei waszej, (16) lecz czyńcie to z łagodnością i szacunkiem. Miejcie sumienie czyste, aby ci, którzy zniesławiają dobre chrześcijańskie życie wasze, zostali zawstydzeni, że was spotwarzali. (1 List Piotra 3:15-16, Biblia Warszawska)
i przebacz nam nasze winy, jak i my przebaczamy tym, którzy przeciw nam zawinili (Ew. Mateusza 6:1-34, Biblia Tysiąclecia)
Krytykant jest jak samochód osobowy - im gorszy tym głośniejszy i mocniej warczy

"Run, Lash, run / The law commands / But gives me neither feet nor hands / Tis better news the Gospel brings / It bids me fly It gives me wings" J.B.
Awatar użytkownika
Rembov
Posty: 20012
Rejestracja: 21 sty 2009, 14:10
wyznanie: Kościół Katolicki
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: Rembov » 01 lip 2009, 13:32

Lash pisze:Chciabys by nie potwierdzały

Nie "chciałbym", ale "nie potwierdzają". :)
Ostatnio zmieniony 01 lip 2009, 13:32 przez Rembov, łącznie zmieniany 1 raz.


Siła argumentów jest bezsilna wobec argumentu siły.
Awatar użytkownika
Lash
Moderator
Posty: 30975
Rejestracja: 04 sty 2008, 16:28
wyznanie: nie chce podawać
Lokalizacja: England
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Postautor: Lash » 01 lip 2009, 13:32

kometa pisze: Owszem - tylko my Pismo interpretujemy zgodnie z tym jak było intepretowane od początku - czyli zgodnie z tym co przekazali apostołowie. Nie mamy więc np. problemu z Eucharystia - bo to praktyka potwierdzona od pocżatku - przez starożytny kościół. I nie wymyslamy - jak Zwinglii - pokrętnych interpretacji - za które niektórzy z was daliby się pokroić... ;)

Chciejstwo
Powiedz jak interpretowa Rzym 7.12-25 Pawel :D
Praktyka Euchrystii jest Inna w NT i Didache niz KRK!


(15) Lecz Chrystusa Pana poświęcajcie w sercach waszych, zawsze gotowi do obrony przed każdym, domagającym się od was wytłumaczenia się z nadziei waszej, (16) lecz czyńcie to z łagodnością i szacunkiem. Miejcie sumienie czyste, aby ci, którzy zniesławiają dobre chrześcijańskie życie wasze, zostali zawstydzeni, że was spotwarzali. (1 List Piotra 3:15-16, Biblia Warszawska)

i przebacz nam nasze winy, jak i my przebaczamy tym, którzy przeciw nam zawinili (Ew. Mateusza 6:1-34, Biblia Tysiąclecia)

Krytykant jest jak samochód osobowy - im gorszy tym głośniejszy i mocniej warczy


"Run, Lash, run / The law commands / But gives me neither feet nor hands / Tis better news the Gospel brings / It bids me fly It gives me wings" J.B.
kometa
Posty: 2092
Rejestracja: 05 maja 2009, 20:31
wyznanie: nie chce podawać
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Postautor: kometa » 01 lip 2009, 13:34

Lash pisze:
kometa pisze: Owszem - tylko my Pismo interpretujemy zgodnie z tym jak było intepretowane od początku - czyli zgodnie z tym co przekazali apostołowie. Nie mamy więc np. problemu z Eucharystia - bo to praktyka potwierdzona od pocżatku - przez starożytny kościół. I nie wymyslamy - jak Zwinglii - pokrętnych interpretacji - za które niektórzy z was daliby się pokroić... ;)

Chciejstwo
Powiedz jak interpretowa Rzym 7.12-25 Pawel :D
Praktyka Euchrystii jest Inna w NT i Didache niz KRK!


Praktyka Eucharystii jest inna w Didache niż w KK??
To jakiś żart?? Pewnie po Zwingliańsku ją rozumie Didache... :mrgreen:


Awatar użytkownika
Rembov
Posty: 20012
Rejestracja: 21 sty 2009, 14:10
wyznanie: Kościół Katolicki
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: Rembov » 01 lip 2009, 13:34

Lash pisze:Praktyka Euchrystii jest Inna w NT i Didache niz KRK!

Nieprawda. Praktyka Eucharystii jest inna w protestanckich interpretacjach NT i Didache, niż w moim Kościele.


Siła argumentów jest bezsilna wobec argumentu siły.
Awatar użytkownika
Riddick
Posty: 3037
Rejestracja: 16 sty 2008, 15:16
wyznanie: nie chce podawać
Lokalizacja: Poznań
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Postautor: Riddick » 01 lip 2009, 13:39

kometa pisze:Owszem - tylko my Pismo interpretujemy zgodnie z tym jak było intepretowane od początku - czyli zgodnie z tym co przekazali apostołowie. Nie mamy więc np. problemu z Eucharystia - bo to praktyka potwierdzona od pocżatku - przez starożytny kościół. I nie wymyslamy - jak Zwinglii - pokrętnych interpretacji - za które niektórzy z was daliby się pokroić... ;)

Dlaczego kłamiesz? Wasza interpretacja Pisma mija się z interpretacją starożytnego Kościoła, bo właśnie na przykład ta wasza eucharystia, czyżby Tomasz z akwinu był tak na prawdę ze starożytności czy to rzymskokatolickie źródła kłamią? Wasze pojęcie o eucharystii zostało ukształtowane po tym, jak dokonaliście rozłamu w 1054 roku. Kiedy nie było już wpływów kościoła starożytnego utworzonego w 325 roku, czyli prawosławnego. Nic co było i jest w Kościele nie potwierdza praktyki i teorii kościoła rzymskokatolickiego, bo w Kościele nie ma papieży ani "kapłanów" a w rzymskokatolicyzmie są, więc jakie tu potwierdzenie? I wiele innych rzeczy, które kościół ryzmskokatolicki sprawuje nie ma utwierdzenia ani w Piśmie ani potwierdzenia w praktyce Kościoła.


Sympatyk protestantyzmu
Ja, światłość, przyszedłem na świat, aby każdy, kto wierzy we mnie, nie pozostał w ciemności. Ew. Jana 12:46
Jezus jest Panem, życiem moim i zmartwychwstaniem
Awatar użytkownika
Lash
Moderator
Posty: 30975
Rejestracja: 04 sty 2008, 16:28
wyznanie: nie chce podawać
Lokalizacja: England
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Postautor: Lash » 01 lip 2009, 13:50

eyoum pisze: To oczywiste, że 1 Kor 4,6 nie jest wezwaniem do przestrzegania Sola scriptura w rozumieniu protestanckim.
1 Kor to jeden z pierwszych tekstów NT, pisany w czasie, gdy ewangelie istniały tylko w tradycji ustnej. Paweł miałby więc wzywać do tego, by nie wierzyć w słowa Chrystusa (były przecież tylko ustne tradycje)?

1. Paweł odnosi to napewno do pism ST - nie wymieniajác niczego innego jest to oczywiste!
2. Paweł może odnosic to również do swoich pism! i tego co właśnie pisze! Takie zdanie jest wtedy w pełni uprawnione! i wskazuje ze wiedział że Pisze z Ducha patrz takze 1 kor 7

eyoum pisze: Tak daleka od intencji Autora interpretacja 1 Kor 4,6 mogłaby powstać tylko po wielu wiekach. Gdy zapomniano o alegorii i figurze, które Ojcowie Kościoła odnajdowali w Biblii. Nota bene szli oni za NT – chociażby za przykładem 1 Kor 10, gdzie czytamy o Jezusie, jako o skale duchowej, z której Izraelici czerpali wodę podczas wędrówki do Kanaanu. Czy to są słowa kogoś, kto wypowiada „sola scriptura”?
Wręcz przeciwnie
Jakoś nie kwapicie sie aby zapodac PO CO w takim razie napisał to zdanie! O co mu chodziło!

eyoum pisze: ...My otrzymaliśmy te słowa odnoszące się do eucharystii jakby „przy okazji” omawiania kwestii spożywania mięsa ofiarowanego bożkom. .... Argumentacja mówiąca, że Paweł chce odwoływać się do tego, co napisane w sensie „sola scriptura” jest obca całemu NT.
nie na temat.


(15) Lecz Chrystusa Pana poświęcajcie w sercach waszych, zawsze gotowi do obrony przed każdym, domagającym się od was wytłumaczenia się z nadziei waszej, (16) lecz czyńcie to z łagodnością i szacunkiem. Miejcie sumienie czyste, aby ci, którzy zniesławiają dobre chrześcijańskie życie wasze, zostali zawstydzeni, że was spotwarzali. (1 List Piotra 3:15-16, Biblia Warszawska)

i przebacz nam nasze winy, jak i my przebaczamy tym, którzy przeciw nam zawinili (Ew. Mateusza 6:1-34, Biblia Tysiąclecia)

Krytykant jest jak samochód osobowy - im gorszy tym głośniejszy i mocniej warczy


"Run, Lash, run / The law commands / But gives me neither feet nor hands / Tis better news the Gospel brings / It bids me fly It gives me wings" J.B.
Awatar użytkownika
eyoum
Posty: 117
Rejestracja: 04 cze 2009, 14:22
wyznanie: nie chce podawać
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Postautor: eyoum » 01 lip 2009, 15:58

Lash pisze:Paweł odnosi to napewno do pism ST - nie wymieniajác niczego innego jest to oczywiste!

1 Kor to jeden z pierwszych tekstów NT, pisany w czasie, gdy ewangelie istniały tylko w tradycji ustnej. Paweł miałby więc wzywać do tego, by nie wierzyć w słowa Chrystusa (były przecież tylko ustne tradycje).


Eyoum
Awatar użytkownika
eyoum
Posty: 117
Rejestracja: 04 cze 2009, 14:22
wyznanie: nie chce podawać
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Postautor: eyoum » 01 lip 2009, 16:02

Lash pisze:Jakoś nie kwapicie sie aby zapodac PO CO w takim razie napisał to zdanie! O co mu chodziło!

Paweł może odnosic to również do swoich pism! i tego co właśnie pisze lub do jakiegoś innego konkretnego tekstu (cały list, jest związany z konkretną sytuacją). Pewne jest, że nie tworzy zasady "sola scriptura".
Ostatnio zmieniony 01 lip 2009, 16:16 przez eyoum, łącznie zmieniany 1 raz.


Eyoum
Awatar użytkownika
eyoum
Posty: 117
Rejestracja: 04 cze 2009, 14:22
wyznanie: nie chce podawać
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Postautor: eyoum » 01 lip 2009, 16:11

Lash pisze:...My otrzymaliśmy te słowa odnoszące się do eucharystii jakby „przy okazji” omawiania kwestii spożywania mięsa ofiarowanego bożkom. .... Argumentacja mówiąca, że Paweł chce odwoływać się do tego, co napisane w sensie „sola scriptura” jest obca całemu NT.
nie na temat.

Nauka o eucharystii - doskonały przykład interpretacji 1 Kor 4,6 znajdujący się kilka rozdziałów dalej. Paweł powołuje się na tradycję - jako na coś oczywistego (bo nie było wcześniej żadnego innego opisu eucharystii)! Inaczej: sam negowałby zasadę, która miałaby być podana w 1 Kor 4,6. Jeszcze inaczej mówiąc: sprawując eucharystię Koryntianie łamaliby zasadę: "nie wolno wykraczać ponad to, co zostało napisane" - bo nie było wówczas innego w NT opisu eucharystii.

Druga część tekstu wskazuje na to, że NT uznaje tradycje nie należące do Prawa i Proroków - czyli "wykracza ponad to, co zostało napisane" przez:
- oczekiwanie na narodziny Mesjasza z dziewicy oraz
- wiarę w życie pozagrobowe wyrażone takimi obrazowymi zwrotami jak: „łono Abrahama”, „raj”


Eyoum

Wróć do „Teologia”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości