[ Komentarz dodany przez: KAAN: Pon Maj 31, 2010 21:10 ]
Wydzieliłem temat na prośbę autora. KAAN
Dawid pisze:oczywiście że żadnej przemiany.
„Kielich błogosławieństwa, który błogosławimy, czyż nie jest udziałem we Krwi Chrystusa? Chleb, który łamiemy, czyż nie jest udziałem w Ciele Chrystusa? Ponieważ jeden jest chleb, przeto my, liczni, tworzymy jedno Ciało. Wszyscy bowiem bierzemy z tego samego chleba” (1 Kor 10,16-17).
Owszem, żadnej przemiany, czy zwróciłeś uwagę na zdanie:
" Ponieważ jeden jest chleb, przeto my, liczni, tworzymy jedno Ciało. Wszyscy bowiem bierzemy z tego samego chleba "
Czy to nie oczywiste, że chleb pozostał chlebem? I jest reprezentacją ofiary Ciała Chrystusa?
W Dziejach Apostolskich zwyczaj ten nazywano "łamaniem chleba", a nie "rozdawaniem Ciała". Co jest ważną podpowiedzią.
Spójrz na kontekst środowiska judaizmu. Nazwa "kielich błogosławieństwa" pochodzi z żydowskiej Paschy. Jak podają przypisy BT tak nazywał się trzeci kielich obrzędowy wieczerzy paschalnej. Pan Jezus ustanawił zwyczaj wieczerzy pamiątkowej, jako pamiątkę ofiarowanego Ciała i przelanej Krwi, podobnie jak żydowska Pascha była pamiątką wyzwolenia Żydów z niewoli egipskiej. To znak Nowego Przymierza a nie święty sakrament.
Dawid pisze:Czy w kościołach ewangelicznych chleb który łamiecie jest udziałem w ciele Chrystusa? (...)
Czy chleb który łamiecie jest społecznością ciała Chrystusowego?
Tak, łamany chleb i przekazywany kielich, są udziałem w Ciele i we Krwi Chrystusa, są również społecznością Ciała i Krwi Chrystusowej. Chodzi tutaj o Ciało złożone i Krew przelaną na krzyżu.
Jezus Chrystus jest ofiarą przebłagalną za nasze grzechy, przelał swoją drogocenna krew dla naszego zbawienia, uczestnicząc w Weiczerzy Pańskiej dajemy wyraz naszej wierze w dzieło Chrystusa.