Kolektywne czytanie Pisma: Mateusz 2:1-23
: 07 kwie 2008, 21:46
Mianem wstępu kilka zasad (a może ich brak):
- można pisać swoje subjektywne odczucia nt. omawianego fragmentu Pisma
- dozwolone jest podawanie innych referencji w tym temacie (także dla poszczególnych wersów)
- dozwolone jest używanie słowników i komentarzy biblijnych, piszmy tylko z jakich korzystamy
- jak ktoś zna grekę to bardzo proszęm, jeśli jest to sensowne, o "rozpracowanie" danych fragmentów też w grece dla tych, którzy greki (jeszcze) nie znają
zadawać można też pytania
Fragment dobrze znany, warto jednak wskazać na kilka ciekawych kwestii:
Wersy 1-12:
- Ewangelista nie podaje ilu było mędrców oraz kim tak na prawdę byli.
Google podpowiadają: Datowana na VI w. bizantyjska mozaika z bazyliki św. Apolinarego w Rawennie jest jednym z pierwszych przedstawień, na którym namalowano trzech Mędrców (na wcześniejszych wizerunkach pojawiała się różna liczba monarchów ze Wschodu) i podpisano ich imionami: Balthassar, Melchior, Gaspar. [1]
- Przyjście Mędrców prawdopodobnie miało miejsce nie bezpośrednio podczas narodzin (w stajence) na co wskazuje użycie słowa w w. 11 "I wszedłszy do domu" oraz "wyrok" jaki wydał na dzieci Herod -- w wieku do dwóch lat włącznie.
- Ciekawa jest kolejność w której Ewangelista wymienia kogo zobaczyli w domu: wpierw wymieniony jest Jezus, dopiero potem Jego Matka co wskazuje na szczególną wyjątkowość Jezusa. Mędrcy oddają pokłon tylko Jezusowi (w końcu to On jest wypatrywanym przez nich Królem).
Wersy 13-15:
- w 15 wersie możemy zauważyć, że zło przemawiające przez Heroda Bóg wykorzystał do spełnienia proroctwa z Oz 11,1. Już na początku pierwszej Ewangelii mamy dowód, że
suwerenny Bóg czuwa nad wszystkim i zło ludzkie potrafi "przekuć" ku wypełnieniu swojego Odwiecznego Planu.
Wersy 16-18: Rzeź dzieci w Betlejem i okolicach
- biorąc pod uwagę ówczesną wielkość Betlejem, rzeź ta raczej nie odbiła się zbyt głośnym echem w historii, gdyż prawdopodobnie ilość zamordowanych dzieci nie przekroczyła setki. (dlatego zapewne też nie posiadamy innych historycznych przesłanek na potwierdzenie tej informacji); [ale ze mnie nieludzki statystyk ]
Wersy 19-23:
- w 22-23 - znów wskazówka, że Bóg cały czas pozostaje w kontroli i niekorzystne sytuacje potrafi użyć ku swojej Chwale.
[1] Biorąc pod uwagę, że pierwsze apokryficzne ewangelie datowane są na wiek II to warto podchodzić do tych nie potwierdzonych danych z dozą sceptycyzmu.
Pozdrawiam,
f.
- można pisać swoje subjektywne odczucia nt. omawianego fragmentu Pisma
- dozwolone jest podawanie innych referencji w tym temacie (także dla poszczególnych wersów)
- dozwolone jest używanie słowników i komentarzy biblijnych, piszmy tylko z jakich korzystamy
- jak ktoś zna grekę to bardzo proszęm, jeśli jest to sensowne, o "rozpracowanie" danych fragmentów też w grece dla tych, którzy greki (jeszcze) nie znają
zadawać można też pytania
Fragment dobrze znany, warto jednak wskazać na kilka ciekawych kwestii:
Wersy 1-12:
- Ewangelista nie podaje ilu było mędrców oraz kim tak na prawdę byli.
Google podpowiadają: Datowana na VI w. bizantyjska mozaika z bazyliki św. Apolinarego w Rawennie jest jednym z pierwszych przedstawień, na którym namalowano trzech Mędrców (na wcześniejszych wizerunkach pojawiała się różna liczba monarchów ze Wschodu) i podpisano ich imionami: Balthassar, Melchior, Gaspar. [1]
- Przyjście Mędrców prawdopodobnie miało miejsce nie bezpośrednio podczas narodzin (w stajence) na co wskazuje użycie słowa w w. 11 "I wszedłszy do domu" oraz "wyrok" jaki wydał na dzieci Herod -- w wieku do dwóch lat włącznie.
- Ciekawa jest kolejność w której Ewangelista wymienia kogo zobaczyli w domu: wpierw wymieniony jest Jezus, dopiero potem Jego Matka co wskazuje na szczególną wyjątkowość Jezusa. Mędrcy oddają pokłon tylko Jezusowi (w końcu to On jest wypatrywanym przez nich Królem).
Wersy 13-15:
- w 15 wersie możemy zauważyć, że zło przemawiające przez Heroda Bóg wykorzystał do spełnienia proroctwa z Oz 11,1. Już na początku pierwszej Ewangelii mamy dowód, że
suwerenny Bóg czuwa nad wszystkim i zło ludzkie potrafi "przekuć" ku wypełnieniu swojego Odwiecznego Planu.
Wersy 16-18: Rzeź dzieci w Betlejem i okolicach
- biorąc pod uwagę ówczesną wielkość Betlejem, rzeź ta raczej nie odbiła się zbyt głośnym echem w historii, gdyż prawdopodobnie ilość zamordowanych dzieci nie przekroczyła setki. (dlatego zapewne też nie posiadamy innych historycznych przesłanek na potwierdzenie tej informacji); [ale ze mnie nieludzki statystyk ]
Wersy 19-23:
- w 22-23 - znów wskazówka, że Bóg cały czas pozostaje w kontroli i niekorzystne sytuacje potrafi użyć ku swojej Chwale.
[1] Biorąc pod uwagę, że pierwsze apokryficzne ewangelie datowane są na wiek II to warto podchodzić do tych nie potwierdzonych danych z dozą sceptycyzmu.
Pozdrawiam,
f.