Kolektywne czytanie Pisma: Mateusz 5:27-32

Studium poszczególnych ksiąg biblijnych!
Uwagi, obserwacje itp.
Awatar użytkownika
fantomik
Posty: 15827
Rejestracja: 20 sty 2008, 15:54
wyznanie: Inne ewangeliczne
Gender: Male
Kontaktowanie:

Kolektywne czytanie Pisma: Mateusz 5:27-32

Postautor: fantomik » 09 maja 2008, 23:00

Mianem wstępu kilka zasad (a może ich brak):
- można pisać swoje subjektywne odczucia nt. omawianego fragmentu Pisma
- dozwolone jest podawanie innych referencji w tym temacie (także dla poszczególnych wersów)
- dozwolone jest używanie słowników i komentarzy biblijnych, piszmy tylko z jakich korzystamy :-)
- jak ktoś zna grekę to bardzo proszę, jeśli jest to sensowne, o "rozpracowanie" danych fragmentów też w grece dla tych, którzy greki (jeszcze) nie znają :-)
- zadawać można też pytania :-)


w 27-28 Już Prawo Mojżeszowe potępiało cudzołóstwa (2M 20:14; 5M 5:18), jednak Jezus wskazuje, że nie tylko czyn cudzołóstwa potępia ale także same myśli, które do cudzołóstwa prowadzą.
w 29-30 Wątpliwe jest aby Jezus pragnął abyśmy literalnie traktowali tą część wypowiedzi, gdyż prowadziłoby to do samookaleczania (nawet w początkach chrześcijaństwa osoby np. wykastrowane na własne życzenie nie były ordynowane do stanu duchowneg), jednak mamy pewność, że Duch Święty wzmacniać i powodować nami będzie do prowadzenia świętego życia (2 Piotr. 2:9).
w 31-32 (Sprawa w sumie już chyba omawiana na forum) Jako, że w czasach Jezusa niezamężna kobieta (ale nie wdowa) pozostawała praktycznie bez środków do życia, to tylko kwestią czasu było gdy była by w pewien sposób zmuszona do ponownego zamąż pójścia. Z tego też powodu oddalenie żony prowadziło do popełnienia przez nią cudzołóstwa, a także i jej nowy małżonek byłby cudzołożnikiem. Z tego też powodu, Jezus potępił rozwody z powodów innych niż cudzołóstwo.
Warto wspomnieć, że do prawdopodobnych możliwości rozwodu, niektórzy zaliczają argument przedstawiony w 1 Kor 7:12-16 (tzw. "przywilej pawłowy"); Jednak jest też inna grupa, która twierdzi, że przypadek ten nie powinien być odróżniany od przypadku cudzołóstwa, tzn. możliwość rozwodu powstaje tylko wtedy gdy niewierząca osoba pragnie odejść aby żyć z innym niewierżacym.

Pozdrawiam,
f.


Wróć do „Studium Biblii”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości