Jakuba 2:10-12
: 06 sty 2017, 00:49
Kto bowiem przestrzega calego prawa, a przekroczy jedno przykazanie, staje sie winnym wszystkich.
Bo ten, ktory powiedzial: nie bedziesz cudzolożył, powiedzial też: nie bedziesz zabijał. Jeżeli wiec cudzołożysz, ale zabijasz, jesteś przestępcą prawa.
Tak mówcie i tak czyńcie, jak ci, ktorzy mają być sądzeni przez prawo wolności.
Z powyższego fragmentu rozumiem, ze 10 przykazan jest w mocy. Tymczasem, część protestantów uważa, że przykazanie święcenia sabatu odpadło. zostało nam 9. Glównym punktem do zdjęcia 4 przykazania mialoby być Kolosan 2:16-17. Wiec powstaje sprzeczność?
Wrócilem wiec do Marka 2:27-28, i do Mt 5:17-19, potem znów do Jakuba i jeszcze raz Kolosan. I zastanawiam sie, co pisal Paweł... Mamy tam święta, nowie księżyca i sabaty (sabbaton - l.mnoga). Dopiero cały konteks rozdziału 2 ukazuje, ze Pawel pisze o szabatach ceremonialnych (szczegolnie dobrze to widac w połączeniu w. 14 "wymazal wykaz", wspomniany 16 i 20-23). Sądzę, ze Pawel pisze o prawach ceremonialnych, tudzież kapłańskich. Zatem w Chrystusie jest prawo moralne, nadane i spisane przez Boga. Czyżby mało który chrześcijanin to widział, że 10 przykazań jest w mocy? A może zle interpretuje Kolosan, moze to nie o sabatach paschy, namiotów i innych pisal apostol...
Ale Kolosan 2:11 przypomnial mi o obrzezaniu. A o tym bylo w 1 Koryntian 7:19. Wiec faktycznie Jezus kolejno zlikwidowal prawa mojżeszowe (m.in.księgi powtorzonego prawa 31). O marności tych praw względem Bożych czytamy jeszcze w hebr 8:10 i 10:1-4 oraz ef 2:15.
No ale czy dzien sabatu dla chrzescijan gdziekolwiek jest zdjęty? Jesli tak to czemu Jakub pisal o waznosci wszystkich przykazan? A hebrajczykow 4:1-11 krzyczy wręcz ze mamy odpoczywac tak jak chce tego Bóg.
Czyż nie Objawienie bylo dane Janowi w Dzień Pański? A apostołowie uczyli ze pierwsi chrzescijanie spotykali sie jednego dnia dla sławienia Pana. Jezus uznał autorytet sabatu.
Nie wazne teraz czy sabat to sobota, niedziela czy inny dzień. Kluczowe pytanie czy został zdjęty. Wg mnie 4 przykazanie, ktore dopełnia pierwsze trzy nadal funkcjonuje.
Bo ten, ktory powiedzial: nie bedziesz cudzolożył, powiedzial też: nie bedziesz zabijał. Jeżeli wiec cudzołożysz, ale zabijasz, jesteś przestępcą prawa.
Tak mówcie i tak czyńcie, jak ci, ktorzy mają być sądzeni przez prawo wolności.
Z powyższego fragmentu rozumiem, ze 10 przykazan jest w mocy. Tymczasem, część protestantów uważa, że przykazanie święcenia sabatu odpadło. zostało nam 9. Glównym punktem do zdjęcia 4 przykazania mialoby być Kolosan 2:16-17. Wiec powstaje sprzeczność?
Wrócilem wiec do Marka 2:27-28, i do Mt 5:17-19, potem znów do Jakuba i jeszcze raz Kolosan. I zastanawiam sie, co pisal Paweł... Mamy tam święta, nowie księżyca i sabaty (sabbaton - l.mnoga). Dopiero cały konteks rozdziału 2 ukazuje, ze Pawel pisze o szabatach ceremonialnych (szczegolnie dobrze to widac w połączeniu w. 14 "wymazal wykaz", wspomniany 16 i 20-23). Sądzę, ze Pawel pisze o prawach ceremonialnych, tudzież kapłańskich. Zatem w Chrystusie jest prawo moralne, nadane i spisane przez Boga. Czyżby mało który chrześcijanin to widział, że 10 przykazań jest w mocy? A może zle interpretuje Kolosan, moze to nie o sabatach paschy, namiotów i innych pisal apostol...
Ale Kolosan 2:11 przypomnial mi o obrzezaniu. A o tym bylo w 1 Koryntian 7:19. Wiec faktycznie Jezus kolejno zlikwidowal prawa mojżeszowe (m.in.księgi powtorzonego prawa 31). O marności tych praw względem Bożych czytamy jeszcze w hebr 8:10 i 10:1-4 oraz ef 2:15.
No ale czy dzien sabatu dla chrzescijan gdziekolwiek jest zdjęty? Jesli tak to czemu Jakub pisal o waznosci wszystkich przykazan? A hebrajczykow 4:1-11 krzyczy wręcz ze mamy odpoczywac tak jak chce tego Bóg.
Czyż nie Objawienie bylo dane Janowi w Dzień Pański? A apostołowie uczyli ze pierwsi chrzescijanie spotykali sie jednego dnia dla sławienia Pana. Jezus uznał autorytet sabatu.
Nie wazne teraz czy sabat to sobota, niedziela czy inny dzień. Kluczowe pytanie czy został zdjęty. Wg mnie 4 przykazanie, ktore dopełnia pierwsze trzy nadal funkcjonuje.