2tm31617 pisze:Nie odpowiem każdemu z Was, więc jeszcze raz przedstawie swoją linię obrony, bo myślę, że każdy gdzieś zgubił wątek, byc moze miejscami ja się źle wyaziłem. Zostałem też nieładnie potraktowany przez niektórych, ale chcę o tym zapomnieć.
Dziekuję za wiele Waszych cytatów biblijnyh, utwierdziły mnie w moich spostrzeżenich. Część z nich postaram się wykorzystać poniżej.
Co prawda zaczynałem od tego, że niektórzy nie dostrzegają odpoczynku w 10 przykazaniach, a okazało się, że wiekszość z Was w ogóle nie akceptuje tych przykazań, nie widząc różnicy między nimi, a danymi Izraelitom.
Jakie są cechy 10 przykazań (nie lubicie ich nazywać, ale ja nazywam je moralnymi, robię to dlatego, że są świetną linią apologetyki z niewiernymi)?
NAPISANE i wypowiedziane przez Boga na tablicach KPP 5:22 i Wj 31:18
WIECZNE! Ps 111, Łk 16:17 podobnie w Mt rozdziale 5
Definiujące grzech np. Jk 2:10-11, Rz 3:19-21, 1J3:4
Włożone do Arki Przymierza KPP 10:5
A Żydowskie (nazwę je ceremonialne, albo niekórzy teologowie używają słowa "ofiarnicze")?
Spisane i wypowiedziane dla ludu przez Mojżesza np. KPP 31:9, 7:37-38 prawo całopalne - wygaszone przez ofiarę Jezusa
UNIEWAŻNIONE Ef 2:15, Kol 2:14-17 ale tu warto w szerszym kontekście, nawet cały rozdział.
Cień rzeczy przyszłych Hbr 10:1-4!, Kol 2:17 ponownie, cały rozdział
Położone OBOK Arki KPP 31:24-26
Polecam nie tylko sięgać po warszawską, która niemal zawsze używa słowa zakon. Czasami warto być elastyczny i spojrzeć w UBG, KJV, NKJV a nawet tysiąclatkę, a nawet do "oryginałów" ja ktoś ma czas.
Proszę Was o przestudiowanie powyższych wersetów. Do tematu wrócę w wolnej chwili, bo jest o czym pisać. W międzyczasie nie odpowiem na żadne "zarzuty". To było słowem wstępu.
Pierwotnie miałem bronić sabatu, okazało się jednak, że nawet wśród zadeklarowanych chrześcijan trzeba bronić dekalogu
w tym jednym wpisie dokonam obrony obydwu.
Punkt wyjścia jak w tytule, Jakuba 2:10-11 brzmi:
10 Kto bowiem przestrzega
całego prawa, a przekroczy
jedno przykazanie, staje się winnym wszystkich.
11 Bo
ten, który powiedział:
Nie będziesz cudzołożył, powiedział też:
Nie będziesz zabijał. Jeżeli więc nie cudzołożysz, ale zabijasz, jesteś
przestępcą prawa.
Pytania: o jakim prawie mówi apostoł? Całe prawo Izraela (spójrz porównanie wyżej), czy dekalogu spisanego ręką Boga? Z wersetu 10 (usilnie cytowanego przez KAAN nic nie wynika), ale już zastosowny do nieo kontekst wiele wyjśnia. Werset 11 ukazuje nam przykazanie szóste i siódme, czyli te z dekalogu! Ale czy to wystarcza? Może spośród tych ponad 600 praw akurat przypadkowo trafiło na te z dekalogu? Nie tak łatwo, jest wiele miejsc zasługujących na uwagę, że Jezus i uczniowie czynią różnicę z praw moralnych i ceremonialnych.
17 Nie sądźcie, że przyszedłem znieść Prawo albo Proroków.
Nie przyszedłem znieść, ale wypełnić.
18 Zaprawdę bowiem powiadam wam:
Dopóki niebo i ziemia nie przeminą, ani jedna jota, ani jedna kreska nie przeminie z prawa, aż wszystko się wypełni.
19 Kto by więc złamał
jedno z tych najmniejszych przykazań i uczyłby tak ludzi, będzie nazwany najmniejszym w królestwie niebieskim.
A kto by je wypełniał i uczył, ten będzie nazwany wielkim w królestwie niebieskim. Mt 5
17b
A jeśli chcesz wejść do życia, przestrzegaj przykazań. Mt 19
15
Jeśli mnie miłujecie, zachowujcie moje przykazania. J 14
10
Jeśli zachowacie moje przykazania, będziecie trwać w mojej miłości, jak i ja zachowałem przykazania mego Ojca i trwam w jego miłości. J 15
Jezus nadaje przykazania, które kontynuował z nadania Ojca. Całe prawo, czy tylko część? O tym zaraz. Szybko sie dowiemy, że te najniejsze przykazania zostały wręcz pogłębione i uwypuklone zostało ich piękno oparte na nieograniczonej miłości. No ale co z tym wypełnieniem prawa o którym mowa w Mateusza 5? Mielibyśmy sprzeczność? Dla mnie żadnej, zobaczmy dlaczego.
Zacznijmy najpierw jakie punkty dekalogu Jezus zlikwidował?
1.
36 Nauczycielu, które przykazanie w prawie jest największe?
37 A Jezus mu odpowiedział:
Będziesz miłował Pana, swego Boga, całym swym sercem, całą swą duszą i całym swym umysłem.
38 To jest pierwsze i największe przykazanie.
Mt 22 Czyż nie jest paralelne z KPP 6:5 i 5:6-7
2.
24 Bóg jest duchem, więc ci, którzy go czczą, powinni go
czcić w duchu i w prawdzie.
J 4 jest spójny z KPP 5:8-10
3.
7 A modląc się, nie bądźcie wielomówni jak poganie; oni bowiem sądzą, że ze względu na swoją wielomówność będą wysłuchani.
8
Nie bądźcie do nich podobni, gdyż wasz Ojciec wie, czego potrzebujecie, zanim go poprosicie.
9 Wy więc tak się módlcie: Ojcze nasz, który jesteś w niebie, niech będzie uświęcone twoje imię...
Mt 6 Jezus przedstawia jak nie nadużywać imienia Boga wskazując pieknymi słowami modlitę, który każdy z Was zna. No chyba, że ktoś nadl uważa iż można nadużywać mienia Boga...
4.
27 Powiedział im także: Szabat został ustanowiony dla człowieka,
a nie człowiek dla szabatu.
28 Dlatego Syn Człowieczy jest też Panem szabatu.
Mk 2 Jak ktoś chce sądzić, że nie mamy odpocznienia z Panu szabatu, to niech nie docenia tego przykazania, ja tylko się pomodlę za każdego, żeby docenił ten Boży gest, który jeszcze opiszę poniżej.
5.
2 Czcij swego ojca i matkę – jest to pierwsze przykazanie z obietnicą;
Hbr 61 Wtedy z Jerozolimy przyszli do Jezusa uczeni w Piśmie i faryzeusze i zapytali:
2
Czemu twoi uczniowie postępują wbrew tradycji starszych? Nie myją bowiem rąk przed jedzeniem chleba.3 A on odpowiedział im: Czemu i wy postępujecie
wbrew przykazaniu Bożemu dla waszej tradycji?4
Bóg bowiem nakazał: Czcij swego ojca i matkę, oraz: Kto złorzeczy ojcu albo matce, niech poniesie śmierć.5 Ale wy mówicie: Kto by powiedział ojcu albo matce: To, co powinieneś otrzymać ode mnie jako pomoc, jest darem ofiarnym;
6 I nie uczciłby swego ojca ani matki, będzie bez winy.
I tak unieważniliście przykazanie Boże przez waszą tradycję.
7 Obłudnicy...
Mt 15 Znakomita nauka Jezusa. Na przykładzie tego przykazania jasno widać, co docenia Jezus, a co go brzydzi. To świetny przykład tego, że Jezus oczyszcza przykazania Boże z naleciałości ludzkich.
6.
21 Słyszeliście, że powiedziano przodkom:
Nie będziesz zabijał, a kto by zabił, podlega sądowi.
22 Lecz ja wam mówię:
Każdy, kto się gniewa na swego brata bez przyczyny, podlega sądowi, a kto powie swemu bratu: Raka, podlega Radzie, a kto powie: Głupcze, podlega karze ognia piekielnego.
23 Jeśli więc przyniesiesz swój dar na ołtarz i tam przypomnisz sobie, że twój brat ma coś przeciwko tobie;
24 Zostaw swój dar tam przed ołtarzem, idź i najpierw pojednaj się ze swoim bratem, a potem przyjdź i ofiaruj swój dar.
Mt 5 W sposób oczywisty zabójstwo pozostało w mocy, a Jezus uwypuklił to przykazanie o to, że nienawiść jest jak zabójstwo. Kruszynka słusznie zanotowała, że nie "wyspowiadałem się" z nienawiści. Tak, zdarza mi się nienawidzieć, często jednak mam przyczynę (muzułmanie wjeżdżający ciężarówkami w ludzi, albo kolega przeklinający dziewczynę). Co jednak istotne, jesteśmy pod działaniem miłości i morderstwo z nakazów moralnych Boga, jak i źródło morderstw przedstawione przez Syna, jest w nas wygaszane.
7.
27 Słyszeliście, że powiedziano przodkom: Nie będziesz cudzołożył.
28 Lecz ja wam mówię: Każdy, kto patrzy na kobietę, aby jej pożądać, już popełnił z nią cudzołóstwo w swoim sercu.
29 Jeśli więc twoje prawe oko jest ci powodem upadku, wyłup je i odrzuć od siebie. Pożyteczniej bowiem jest dla ciebie, aby zginął jeden z twoich członków, niż żeby całe twoje ciało było wrzucone do ognia piekielnego.
Mt 5 Piękne dosadne rozwinięcie przykazania. To przykazanie też nie jest zdjęte, bo na jakiej podstawie mielibyśmy niby wydłubywać sobie oczy (w sensie duchowym)?! Przykazanie jest w mocy!
8 i 9.
17 Lecz on mu odpowiedział: Dlaczego nazywasz mnie dobrym? Nikt nie jest dobry, tylko jeden – Bóg. A jeśli chcesz wejść do życia, przestrzegaj przykazań.
18 I zapytał go: Których? Jezus odpowiedział: Nie będziesz zabijał, nie będziesz cudzołożył,
nie będziesz kradł, nie będziesz mówił fałszywego świadectwa;19 Czcij swego ojca i matkę oraz będziesz miłował swego bliźniego jak samego siebie.
Mt 19 Dla was to też zlikwidowane przykazanie?
10.
15 Powiedział też do nich: Uważajcie i strzeżcie się chciwości, gdyż nie od tego, że ktoś ma obfitość dóbr, zależy jego życie.
Łk 12I podsumowanie:
36 Nauczycielu, które przykazanie w prawie jest największe?
37 A Jezus mu odpowiedział:
Będziesz miłował Pana, swego Boga, całym swym sercem, całą swą duszą i całym swym umysłem.
38 To jest pierwsze i największe przykazanie.
39 A drugie jest do niego podobne:
Będziesz miłował swego bliźniego jak samego siebie.
40
Na tych dwóch przykazaniach opiera się całe Prawo i Prorocy. Mt 22
czyli dokładnie to samo co w Starym Testamencie:
Nie będziesz się mścił i nie będziesz chował urazy do synów twego ludu, lecz będziesz miłował bliźniego swego jak siebie samego. Jam jest Pan! Kpł 19:18 To w końcu jak? Jezus zniósł Prawo/Zakon i przywrócił znów swoim takim samym przykazaniem? Zniósł dekalog i go przywrócił? Nie dla mnie. Jeśli dla Was dwa przykazania miłości stoją w sprzeczności do dekalogu to jasno widać, że brak Wam zroumienia, co Jezus nauczał o dekalogu. Bóg jest niezmienny. Nie zmienia swoich przykazań miłości, zmienia - likwidując - dla wierzących w Syna, prawa nadane narodowi wybranemu. Znów zacznijmy rozróżniać prawa spisane ręką Boga, od nadanych Mojżeszowi i jak już widzieliśmy z naleciałościami ludzkimi, którymi Jezus się brzydził. Te cienie rzeczy przyszłych są teraz przeze mnie wyjaśniane.
Jak dotąd widać, że Jezus zachowuje dekalog. Ale czy pochwala również inne prawa (tudzież zakon, jak część z was woli)?
Zacznijmy od:
1 Prawo bowiem, zawierając cień przyszłych dóbr, a nie sam obraz rzeczy, nie może nigdy przez te same ofiary, które co roku są nieustannie składane, uczynić doskonałymi tych, którzy przychodzą.
2 W przeciwnym razie przestano by je składać, dlatego że składający je, raz oczyszczeni, nie mieliby już żadnych grzechów na sumieniu.
3 A jednak przez te ofiary każdego roku odbywa się przypominanie grzechów.
4
Niemożliwe jest bowiem, aby krew wołów i kozłów gładziła grzechy. Hbr 10
Mamy tu odnesienie do Kpł 23:37. Zasadniczo cały tekst wymaga pogrubienia, ale gdybym to zrobił być może znów stracilibyście klucz do poznania. Niemożliwe jest aby składanie ofiar ze zwierząt oczyszczało grzechy. Prawo ceremonialne (spoza dekalogu) jest nieistotne!
Kolejne:
31 Czy więc obalamy prawo przez wiarę? Nie daj Boże!
Przeciwnie, utwierdzamy prawo. Rz 3
7 Cóż więc powiemy? Że prawo jest grzechem? Nie daj Boże! Przeciwnie,
nie poznałem grzechu jak tylko przez prawo, bo i o pożądliwości nie wiedziałbym, gdyby prawo nie mówiło: Nie będziesz pożądał.8 Lecz grzech, gdy zyskał okazję przez przykazanie, wzbudził we mnie wszelką pożądliwość.
Bez prawa bowiem grzech jest martwy.
9 I ja żyłem kiedyś bez prawa, lecz gdy przyszło przykazanie, grzech ożył, a ja umarłem.
10 I okazało się, że przykazanie, które miało być ku życiu, jest mi ku śmierci.
11 Grzech bowiem, gdy zyskał okazję przez przykazanie, zwiódł mnie i przez nie mnie zabił.
12 A
tak prawo jest święte i przykazanie jest święte, sprawiedliwe i dobre. Rz 7
Ktos tu powie, ale Efezjan 2:15
"Znosząc przez swoje ciało nieprzyjaźń, prawo przykazań wyrażone w przepisach, aby z dwóch stworzyć w samym sobie jednego nowego człowieka, czyniąc pokój"
mimo wszystko usuwa cały zakon?
Jak widać to błędy interpretacyjne tak czynią. Wykazałem, że dekalog jest w mocy, rozbudowany przez interpretację Jezusa. A uzywanie słowa zakon/prawo nie zawsze w Pismie musi odnosić się do całosci zakonu/prawa.
Jeszcze inne przykłady, że prawa spoza dekalogu nie podobały się Jezusowi:
19 Obrzezanie nic nie znaczy i nieobrzezanie nic nie znaczy, tylko zachowywanie
przykazań Boga. 1 Kor 7
Dwa prawa w jednym wersecie. Jedno zlikwidowane, drugie aktualne.
19 Po co więc prawo?
Zostało dodane z powodu przestępstw, aż do przyjścia potomka, któremu złożono obietnicę, ustanowione przez aniołów ręką pośrednika. Gal 3
Prawo ceremonialne zostało dodane z powodu grzechu. Zaś:
15 Gdyż prawo sprowadza gniew, bo gdzie nie ma prawa, tam nie ma przestępstwa. Rz 4
dekalog istniał przed grzechem.
Przecież chrześcijanie nie przestrzegają przykazań po to, by zasłuzyć sobie na zbawienie, ponieważ nikt nigdy nie został zbawiony przez wypełnienie prawa, nawet Abraham, ale jako znak bycia Bożym ludem, który ma prawo wyryte na tablicach serc:
"Lecz takie
będzie przymierze, jakie zawrę z domem Izraela po tych dniach - wyrocznia Pana:
Umieszczę swe prawo w głębi ich jestestwa i wypiszę na ich sercu. Będę im Bogiem, oni zaś będą Mi narodem" Jer 31:33, wypełnia to Hbr 8:8-13
Zatem Dekalog nie jest przewodnikiem do Chrystusa
24 Tak więc prawo było naszym pedagogiem do Chrystusa, abyśmy z wiary byli usprawiedliwieni.
25 Lecz gdy przyszła wiara, już nie jesteśmy pod pedagogiem.
Gal 3Lecz od kiedy jesteśmy nawróceni, to jesteśmy prowadzeni Jego Duchem:
18 Lecz jeśli jesteście prowadzeni przez Ducha, nie jesteście pod prawem. Gal 5
I jak wykazałem nie obala to w nas dziesieciu przykazań, ale je w nas utwierdza! Natomiast ten kto chce zaprzeczać zaprezentowanym słowom z Rzymian, to już musi rozważyć w swoim sumieniu, no chyba, że uważa, że apostołowie nie byli pod łaską, tylko oni sami co tak myślą. Zaś ten kto myśli, że 10 przykazań nie jest zapisane w naszych sercach (a być może czeka na zapisanie u Żydów w okresie po pochwyceniu) ten zapewne nie przyjął ewangelii zgodnie z proroctwem.
Jeszcze wzmianka o Kolosan 2:
14
Wymazał obciążający nas wykaz zawarty w przepisach, który był przeciwko nam, i usunął go z drogi, przybiwszy do krzyża;
15 I rozbroiwszy zwierzchności i władze, jawnie wystawił je na pokaz, gdy przez niego odniósł triumf nad nimi.
16 Niech więc nikt was nie osądza z powodu
jedzenia lub picia, co do święta, nowiu księżyca lub szabatów.
17
Są to cienie rzeczy przyszłych, ciało zaś jest Chrystusa.18 Niech nikt, kto ma upodobanie w poniżaniu siebie i kulcie aniołów, nie pozbawia was nagrody, wdając się w to, czego nie widział, i pyszniąc się bezpodstawnie cielesnym sposobem myślenia;
19 A nie trzyma się głowy, z której całe ciało, odżywiane i wespół zespolone przez stawy i ścięgna, rośnie wzrostem Bożym.
20
Jeśli więc umarliście z Chrystusem dla żywiołów tego świata, to dlaczego – jakbyście jeszcze żyli dla świata – poddajecie się nakazom:21
Nie dotykaj, nie kosztuj, nie ruszaj;22 (To wszystko niszczeje przez używanie),
według przykazań i nauk ludzkich?23 Mają one pozór mądrości w religijności według własnego upodobania, w poniżaniu siebie i nieoszczędzaniu ciała, jednak nie mają żadnej wartości, służą tylko do nasycenia ciała.
O jakich prawach mowa? Jedzenie, picie, szabaty (l. mnoga, te wprowadzajace do np. Świeta Paschy, nia Odkupieni i Namiotów), nowie, podbite o ludzkie religijne mądrosci występują w dekalogu? Ani jedno! I są one zniesione! Jest wiecej przykładów którzy antyprzykazaniowcy nie rozumieją, ale myslę, że już wystarczajaco dużo napisłem z czego wynika brak zrozumienia.
Nie ma wąpliwosci zatem, że dekalog jest w mocy. Ale niektórzy chcą usunąć szabat z deklogu. Chociaż już udowodniłem, że szabat też jest w mocy, to niektórzy myślą, że szabat w Kol 2:16 dotyczy jednego dnia odpoczynku po sześciu dniach. To nieprawda. Poza wczesniej zaprezentowanymi cytatami widać, że:
3
I pobłogosławił Bóg dzień siódmy, i poświęcił go, bo w nim odpoczął od wszelkiego dzieła swego, którego Bóg dokonał w stworzeniu.
Rdz 211 Gdyż w sześciu dniach uczynił Pan niebo i ziemię, morze i wszystko, co w nich jest, a
siódmego dnia odpoczął. Dlatego Pan pobłogosławił dzień sabatu i poświęcił go. Wyj 201 Bójmy się więc, gdy
jeszcze trwa obietnica wejścia do jego odpoczynku, aby czasem się nie okazało, że ktoś z was jej nie osiągnął.
2 I nam bowiem głoszono ewangelię jak i tamtym. Lecz tamtym nie pomogło słowo, które słyszeli, gdyż nie było powiązane z wiarą tych, którzy je słyszeli.
3 Bo do odpoczynku wchodzimy my, którzy uwierzyliśmy, jak powiedział: Dlatego przysiągłem w moim gniewie, że nie wejdą do mojego odpoczynku, choć jego dzieła były dokonane od założenia świata.
4 Powiedział bowiem w pewnym miejscu o siódmym dniu tak: I odpoczął Bóg siódmego dnia od wszystkich swoich dzieł.
5
A tutaj znowu: Nie wejdą do mego odpoczynku.
6 Ponieważ więc jest tak, że niektórzy mają wejść do niego, a ci, którym najpierw głoszono, nie weszli z powodu niewiary;
7 Znowu wyznacza pewien dzień, mówiąc przez Dawida po tak długim czasie „Dzisiaj”, jak to zostało powiedziane: Dzisiaj, jeśli usłyszycie jego głos, nie zatwardzajcie waszych serc.
8 Gdyby bowiem Jozue zapewnił im odpoczynek, Bóg nie mówiłby potem o innym dniu.
9
A tak zostaje jeszcze odpoczynek dla ludu Bożego.
10 Kto bowiem wszedł do jego odpoczynku, on także
odpoczął od swoich czynów, tak jak Bóg od swoich.
11 Starajmy się więc wejść do owego odpoczynku, aby nikt nie wpadł w ten sam przykład niewiary.
Hbr 45 I powiedział im:
Syn Człowieczy jest też Panem szabatu.
Łk 6 to samo co wcześniej cytowałem z Marka
Przypomnę, że Jezus nazywał obłudnikami ludzi, którzy łamali 10 przykazań, w tym szabat:
15 Ale Pan mu odpowiedział: Obłudniku, czyż każdy z was w szabat nie odwiązuje swego wołu albo osła od żłobu i nie prowadzi, żeby go napoić?
Łk 1318 Dlatego Żydzi tym bardziej usiłowali go zabić, bo nie tylko łamał szabat, ale mówił, że Bóg jest jego Ojcem, czyniąc się równym Bogu.
J5Oczywiscie szabat ma swoje powody i konsekwencje, ale nie m tym sie skupiam. Podsumowując jednak, chcę zauważyć, że ten dzien słusznie został oddzielony przez Boga, bo taka była Jego wola i wiezę, że zrobi to dla naszego dobra, chociażby zdrowotnego, potrzebujemy cotygodniowego odpoczynku.
Wydaje mi się, że ludzie lubią usuwać czwarte przykazanie, dla wygody własnego życia. Cóż, na zgubę, poniewaz lekceważąc je, zaczynamy miec problemy z zachowaniem pierwszych trzech przykazań dotyczących bałwochalswa i bluźnierstwa. Dokładnie tak jak przykazanie 10 niejako podsumowuje 5-9.
Pomodlę się:
Dziękje Ci Panie, że zachowujesz dzień odpoczynku od pracy na całym świecie, mimo, że wiele razy próbowano zabrać chrześcijanom tygodniowy rytm życia, poprzez wydłużanie tygodnia do 10ciu dni, albo ustawowego całego tygodnia pracy. Proszę by odpoczynek nie opuścił ludzi aż do twojego powtórnego przyjścia, bo Ty ten dzien poświęciłeś dla nas na wszystkie czasy. Mk 2:27, Mt 5:18,
I jeszcze na pożegnanie:
22 Słowa te wypowiedział Pan na górze donośnym głosem do całego waszego zgromadzenia spośród ognia, chmury i mgły,
a nic nie dodał. Spisał zaś je na dwu kamiennych tablicach, które mi dał.
KPP 521
Spodobało się Panu w Jego sprawiedliwości okazać wielkość i wspaniałość Prawa.
Iz 4223 I będzie tak, że w każdy nów i w każdy sabat przychodzić będzie każdy człowiek, aby mi oddać pokłon - mówi Pan.
Iz 668 Wiemy zaś, że prawo jest dobre, jeśli ktoś je właściwie stosuje.
1 Tm 16 I ustanowił je na wieki wieków; dał prawo, które nie przeminie.
Ps 1484 Każdy, kto popełnia grzech, przekracza też prawo, ponieważ grzech jest przekroczeniem prawa.
1J3