Strona 1 z 1

Kara śmierci przez ukrzyżowanie

: 16 cze 2015, 16:40
autor: Dragonar
Kiedy po raz pierwszy w historii pojawiła się kara śmierci przez ukrzyżowanie? O ile wiadomo, że była praktykowana przez starożytnych Rzymian, to jednak kto ją wymyślił? Czy stosował ją ktokolwiek przed Rzymianami? Są na to dowody historyczne?

: 16 cze 2015, 17:01
autor: Czekoladowy
Angielska wikipedia podaje, że:
-O ukrzyżowaniu wspomina już Herodot przy okazji opisu egzekucji perskiego dowódcy przez Ateńczyków
-Tę karę zastosował Aleksander Wielki po oblężeniu Tyru
-Aleksander Jannaj ukrzyżował 800 rebeliantów w centrum Jerozolimy
-Ukrzyżowano część powstańców po postaniu Spartakusa

: 16 cze 2015, 17:08
autor: Dragonar
Czekoladowy pisze:Angielska wikipedia podaje, że:
-O ukrzyżowaniu wspomina już Herodot przy okazji opisu egzekucji perskiego dowódcy przez Ateńczyków
-Tę karę zastosował Aleksander Wielki po oblężeniu Tyru
-Aleksander Jannaj ukrzyżował 800 rebeliantów w centrum Jerozolimy
-Ukrzyżowano część powstańców po postaniu Spartakusa

Wychodzi na to, że pierwsze świadectwo ukrzyżowania pochodzi z V w. p.n.e. Ciekawe, czy nie ma czegoś wcześniej. Ciekawi mnie to ze względu na to, że Koran mówi na temat ukrzyżowania jako kary istniejącej za czasów Mojżesza (Koran 7:124, 20:71, 26:49), a nawet Józefa z Księgi Rodzaju (Koran 12:41).

: 16 cze 2015, 17:10
autor: Kamil M.
Gdzieś czytałem, że ukrzyżowanie wymyślili Persowie. Encyclopedia Britannica podaje: "In 519 bce Darius I, king of Persia, crucified 3,000 political opponents in Babylon"

: 16 cze 2015, 17:18
autor: Dragonar
Kamil M. pisze:Gdzieś czytałem, że ukrzyżowanie wymyślili Persowie. Encyclopedia Britannica podaje: "In 519 bce Darius I, king of Persia, crucified 3,000 political opponents in Babylon"

W takim wypadku granica przesuwa się na VI w. p.n.e. Z tym, że to jeszcze daleko do czasów Mojżesza, nawet najwcześniejszego wieku, w którym - według historyków - mógłby żyć Mojżesz. Albo nie mogę znaleźć odpowiednich źródeł, albo Koran po raz kolejny robi czytelnika w balona. ;)

: 16 cze 2015, 17:40
autor: Czekoladowy
Niektórzy uważają, że o stosowaniu ukrzyżowania może mówić Pwt 21:22-23 ale nie za bardzo się to klei.

: 16 cze 2015, 17:47
autor: Kamil M.
A propos ukrzyżowania to z Pwt to przypomniało mi taki werset z tej księgi w Septuagincie:

Pwt 28:66
καὶ ἔσται ἡ ζωή σου κρεμαμένη ἀπέναντι τῶν ὀφθαλμῶν σου καὶ φοβηθήσῃ ἡμέρας καὶ νυκτὸς καὶ οὐ πιστεύσεις τῇ ζωῇ σου
i będzie Życie twoje zawieszone przed oczami twymi i będziesz się bał dniem i nocą i nie uwierzysz w Życie swoje

Ale wiem, że nie o takie wzmianki chodzi...

: 16 cze 2015, 17:57
autor: Dragonar
Czekoladowy -
Czekoladowy pisze:Niektórzy uważają, że o stosowaniu ukrzyżowania może mówić Pwt 21:22-23 ale nie za bardzo się to klei.

"Jeśli ktoś popełni zbrodnię podlegającą karze śmierci, zostanie stracony i powiesisz go na drzewie - trup nie będzie wisiał na drzewie przez noc, lecz tegoż dnia musisz go pogrzebać. Bo wiszący jest przeklęty przez Boga. Nie zanieczyścisz swej ziemi, danej ci przez Pana, Boga twego, w posiadanie." (Pwt 21:22-23 BT) - Co oznacza tutaj "powiesisz go na drzewie"? Nie chodzi tu czasem o zwyczajne, żywe drzewo i powieszenie przez uduszenie sznurem?

Kamil M. -
Kamil M. pisze:A propos ukrzyżowania to z Pwt to przypomniało mi taki werset z tej księgi w Septuagincie:

Pwt 28:66
καὶ ἔσται ἡ ζωή σου κρεμαμένη ἀπέναντι τῶν ὀφθαλμῶν σου καὶ φοβηθήσῃ ἡμέρας καὶ νυκτὸς καὶ οὐ πιστεύσεις τῇ ζωῇ σου
i będzie Życie twoje zawieszone przed oczami twymi i będziesz się bał dniem i nocą i nie uwierzysz w Życie swoje

Ale wiem, że nie o takie wzmianki chodzi...

W kilku tłumaczeniach wygląda to inaczej i wątpię, aby chodziło tu o ukrzyżowanie, dlatego masz rację, że chodzi tu o inne wzmianki. W 53 rozdziale Księgi Izajasza - jak wierzymy - jest zapowiedź ukrzyżowania Chrystusa, jednak jest to proroctwo, nie dokument potwierdzający stosowanie tej kary w tamtych czasach. Potrzebujemy czegoś bardziej oczywistego.

: 16 cze 2015, 18:01
autor: Imperator
Dragonar,

Ciekawy artykul na ten temat:

http://www.academia.edu/4167165/The_His ... cifixions_

Autor rozwaza ukrzyzowanie w antycznej literaturze.

: 16 cze 2015, 18:51
autor: Czekoladowy
"Jeśli ktoś popełni zbrodnię podlegającą karze śmierci, zostanie stracony i powiesisz go na drzewie - trup nie będzie wisiał na drzewie przez noc, lecz tegoż dnia musisz go pogrzebać. Bo wiszący jest przeklęty przez Boga. Nie zanieczyścisz swej ziemi, danej ci przez Pana, Boga twego, w posiadanie." (Pwt 21:22-23 BT) - Co oznacza tutaj "powiesisz go na drzewie"? Nie chodzi tu czasem o zwyczajne, żywe drzewo i powieszenie przez uduszenie sznurem?

Paweł odnosił to do Chrystusa:
Chrystus wykupił nas od przekleństwa zakonu, stawszy się za nas przekleństwem, gdyż napisano: Przeklęty każdy, który zawisł na drzewie (Gal 3:13)

Co wcale nie musi oznaczać, że wcześniej stosowano karę ukrzyżowania, ukrzyżowanie Jezusa mogło się zbiec z tym wyrażeniem w sposób niespodziewany. Z tego, co wiem Żydzi przyjmują, że chodzi tam o powieszenie już martwych zwłok na drzewie (takim z gałęziami).

: 16 cze 2015, 21:07
autor: Dragonar
Czekoladowy pisze:Paweł odnosił to do Chrystusa:
Chrystus wykupił nas od przekleństwa zakonu, stawszy się za nas przekleństwem, gdyż napisano: Przeklęty każdy, który zawisł na drzewie (Gal 3:13)

Co wcale nie musi oznaczać, że wcześniej stosowano karę ukrzyżowania, ukrzyżowanie Jezusa mogło się zbiec z tym wyrażeniem w sposób niespodziewany.

Wiem i zgadzam się.

Czekoladowy pisze:Z tego, co wiem Żydzi przyjmują, że chodzi tam o powieszenie już martwych zwłok na drzewie (takim z gałęziami).

Zawsze myślałem, że chodziło tu o karę śmierci przez powieszenie, tak jak współcześnie.

: 17 cze 2015, 11:22
autor: Zbyszekg4
Dragonar pisze:Zawsze myślałem, że chodziło tu o karę śmierci przez powieszeniem, tak jak współcześnie.

Tu masz polskie przekłady Pwt 21,22-23:
http://skroc.pl/d0223

Wynika z nich, że raczej wieszano na drzewie martwe ciało.
Tak też to opisują komentarze: do Biblii Poznańskiej i Komentarz Kulturowo-Historyczny

Powieszenie na drzewie (najczęściej na słupie) nie było równoznaczne z ukrzyżowaniem; wieszano bowiem już tylko zwłoki człowieka, uprzednio pozbawionego życia. Takie wystawienie zwłok na widok publiczny było zaostrzeniem kary, a dla żywych groźną przestrogą przed zbrodnią.

W historii Izraela zdarzały się wypadki, kiedy nie pogrzebano wisielców przed nocą, np. 2 Sm 21,10. - wisielec jest przeklęty od Boga: według wypowiedzi św. Pawła - Ga 3,13 - Chrystus zawisł na krzyżu, bo wziął na siebie przekleństwo grzechów ludzkich.

[kom z BP]

SPOSÓB TRAKTOWANIA ZWŁOK SKAZAŃCÓW Pwt 21:22-23 [Kom.Hist-kult]

Wystawienie zwłok zabitych przestępców na widok publiczny. Ponieważ prawo deuteronomiczne rzadko zajmuje się sprawami rytualnej czystości i elementami powodującymi skalanie (zob. Kpn 13:1 - Kpn 17:16 i komentarze do Kpn 20:10-16; Kpn 22:3-9), być może „zanieczyszczenie ziemi” związane jest tutaj z odorem i widokiem rozkładającego się ciała. Ciało zmarłego uważano za przedmiot wywołujący skalanie (Kpn 22:8; Lcb 5:2; Lcb 19:11), a więc stanowiący zagrożenie dla żyjących. W nielicznych biblijnych narracjach opisano jednak praktykę wystawiania ciała zabitych na widok publiczny (Joz 8:29; Joz 10:26-27; 2Sm 4:12; 2Sm 21:8-13).

Jest mało prawdopodobne, by zastosowaną tutaj metodą egzekucji było powieszenie. Na drzewa lub słupy wbijano raczej ciała skazańców, by wystawić je na widok publiczny. Asyryjskie reliefy z pałacu Sennacheryba w Niniwie (704-681 przed Chr.) przedstawiają żołnierzy wznoszących pale, na które wbito ciała mężczyzn z Lakisz. Być może przerażający charakter tej formy haniebnego wystawienia zabitych na widok publiczny spowodował, że w prawie Izraelitów nakazywano, by ciało zostało usunięte i pogrzebane po zachodzie słońca, zamiast pozostawiać je na pastwę ptaków i innych zwierząt (Rdz 40:19; 2Sm 21:10).

: 20 cze 2015, 06:49
autor: Fedorowicz
Ukrzyżowanie było nie żadną "karą", ale barbarzyństwem, sadystycznym okrucieństwem, prymitywną nikczemnością, niesprawiedliwością, śmiertelną torturą stosowaną w starożytności m.in. przez Persów, Rzymian, Fenicjan i Kartagińczyków, jako hańbiąca męczarnia na niewolnikach, buntownikach i innych osobach nie należących do elit. Jedynie ktoś z "niskiego stanu" czyli z większości wyzyskiwanego społeczeństwa mógł być wyznaczony przez tyranię starożytnych władców na taką przerażającą śmierć ..
http://www.imperiumromanum.edu.pl/tortury_rzymian.html

: 20 cze 2015, 15:35
autor: Dragonar
Fedorowicz pisze:Ukrzyżowanie było nie żadną "karą", ale barbarzyństwem, sadystycznym okrucieństwem, prymitywną nikczemnością, niesprawiedliwością, śmiertelną torturą stosowaną w starożytności m.in. przez Persów, Rzymian, Fenicjan i Kartagińczyków, jako hańbiąca męczarnia na niewolnikach, buntownikach i innych osobach nie należących do elit. Jedynie ktoś z "niskiego stanu" czyli z większości wyzyskiwanego społeczeństwa mógł być wyznaczony przez tyranię starożytnych władców na taką przerażającą śmierć ..
http://www.imperiumromanum.edu.pl/tortury_rzymian.html

Nie zaprzeczam, kara też może być barbarzyńska, okrutna i niewspółmierna do winy. Właściwie w tym temacie chodzi tylko o wyznaczenie wieku, w którym pojawiło się ukrzyżowanie.

: 20 cze 2015, 20:18
autor: Fedorowicz
Dragonar pisze:Nie zaprzeczam, kara też może być barbarzyńska, okrutna i niewspółmierna do winy. Właściwie w tym temacie chodzi tylko o wyznaczenie wieku, w którym pojawiło się ukrzyżowanie.

Nie zrozumiałeś. Kara jest opisywana jako sprawiedliwa odpłata złem za zło, za przestępstwo. Wymierzenie kary ma za zadanie zadośćuczynić pokrzywdzonemu, ale także ogólnemu poczuciu sprawiedliwości. W wypadku ustroju niewolniczego nie ma mowy o winie ofiar i sprawiedliwości, a pokrzywdzonymi są właśnie krzyżowani niewolnicy. Krzyżowanie i tortury to zbrodnia, i właśnie zbrodniarz, właściciel niewolników który je stosuje zasługuje na karę.

pytania pomoc randka