kiedyś jak jeszcze byłem szczeniakiem (koniec gimnazjum początek liceum) byłem zafascynowany kulturą hipisowską muzyką której do dziś słucham
i mam też takie pytania jaki miały stosunek kościoły charyzmatyczne i zielonoświątkowe do ruchu hipiswoskiego w USA w latach 70
jak się to stało ze polski ruch hipisowski w Polsce zasymilzował się z KRK przecież wg. mnie takiemu wolemu hipisowi bliżej do kościołów charyzmatycznych niż do zdogamtyzowanego i narzucającego myśli KRK
i jeszcze te pielgrzymki na jasną górę na prawdę w pale mi się nie mieści obraz hipisa na jasnej gorze już prędzej sobie wyobrażam hipisa na nabożeństwie zielonoświątkowym
tutaj cytat o współpracy krk z ruchem hipisowskim w polsce
Pielgrzymkowy? okres polskiego hipizmu:
Wpływ, wraz z innymi uwarunkowaniami, na przekształcenie się ruchu w istniejący obecnie, jako najbardziej widoczna grupa, miało pojawienie się księdza Andrzeja Szpaka. Pojawił się wśród hipisów, pod koniec 1975 roku. Uwypuklając istniejące w ruchu od samego początku idee religii chrześcijańskiej. Ksiądz Andrzej, znany również jako "Szpak", stopniowo zaczął tworzyć wewnątrz ruchu "szpakowskie" środowisko chrześcijańskie. W 1978 roku grupa hipisów zaproponowała mu utworzenie i zorganizowanie hipisowskiej pielgrzymki. Po gorącej dyskusji, na której ustalono zasady, w 1979 roku odbyła się pierwsza pielgrzymka ?Młodzieży Różnych Dróg?, stając się z biegiem czasu, istotnym elementem w istnieniu ruchu. Powoli zaczął zmieniać się też charakter zlotów ?częstochowskich?, których punktem kulminacyjnym stała się msza-misterium. Ks. Andrzej zaczął organizować zloty ?szpakowsko - hipisowskie? przy kościołach i salkach katechetycznych.
Nadal jednak w pewnym stopniu obowiązuje tolerancja religijna i nikt nie jest zmuszany do uczestnictwa w obrzędach religijnych, wszystko odbywa się na zasadzie dobrowolności i poszanowania poglądów. Andrzej Szpak został zaakceptowany. "Zdobyłem ich przez życzliwość dla ich ruchu, w muzyce, słowach i odnoszeniu się" - stwierdza ks. Szpak. Zbliżył się do hipisów poznając niektóre z ich problemów. Obecność księdza Andrzeja w ruchu jest organizacyjna, wspierająca duchowo.
Pierwsze spotkanie księdza Szpaka z hipisami miało miejsce 03.11.1975r. we Wrocławiu. Z czasem ( od ok 1977 r) spotkania zaczęły odbywać się regularnie. Oprócz hipisów z Wrocławia zaczęła przybywać młodzież z innych miejscowości. W tej formie spotkania, które miały charakter kulturalno - religijny, były organizowane przez około półtora roku. Następnie kontynuowane jako zloty "szpakowskie" w różnych miejscowościach Polski. Okazją do spotkań były też koncerty muzyki młodzieżowe. Z czasem Szpak zaczął organizować noclegi, posiłki. Festiwale rockowe stały się miejscami zlotów. Ulubioną formą spotkań było coś w rodzaju happeningu. Stanowiły okazję do zamanifestowania swoich poglądów i przekonań, zaprezentowania swej twórczości. Co roku, np. dla uczczenia rocznicy zrzucenia bomby atomowej na Hiroszimę, 6.08 po dziś dzień, organizowane jest Misterium Pokoju. W 1981 roku po zamachu na Papieża, w Krakowie miał miejsce Biały Marsz, będący formą protestu przeciw przemocy. Podobny charakter miał marsz pokoju zorganizowany w Toruniu w dniu ogłoszenia stanu wojennego.
Zloty ?szpakowsko - hipisowskie? odbywają się od 1977 roku. Uczestniczyło w nich średnio od 50 do 250 osób. Za zebrane pieniądze kupowano żywność i przyrządzano posiłki. Były okazją np. do wspólnego muzykowania, rozmów. Niekiedy zapraszano osoby z zewnątrz. Odbywały się prelekcje na tematy ekologii, narkomanii itp. Ważnym punktem zlotów była wspólna msza św.- rozrastająca się zazwyczaj do wielkiego misterium.
Od 1979 / jako grupa czarno - biała/ a od 1982 r roku (w sierpniu) odbywają się piesze ogólnopolskie pielgrzymki Młodzieży Różnych Dróg do Częstochowy. Początkowo wchodziła w skład Pielgrzymki Warszawskiej. Po proteście przełożonych księdza Andrzeja (1982) stanowi samodzielną grupę. Miejsce rozpoczęcia pielgrzymki, co roku jest inne. Do 1982 wyruszano z Warszawy, później m.in. z Góry św. Anny, Szczyrku, Kazimierza Dolnego, Leżajska. Zmienia się również liczba uczestników. W pierwszej pielgrzymce w 1979 roku brało udział 40 osób, w trzeciej w 1981 około 200, w piątej w 1983 roku około 500, w jubileuszowej, dziesiątej w 1988 ok. 600 osób. Trzeba zauważyć, że z biegiem czasu, do pielgrzymki hipisowskiej dołączyli się członkowie różnych subkultur np. rastafarnianie, a także zwykli pielgrzymi.
O sile ruchu świadczy fakt, że trwa on od 1966/67 roku do dnia dzisiejszego. W jego historii zauważyć można okresy pełnego rozkwitu. Nie doszło jednak do jego całkowitego zaniku. I ten właśnie fenomen, fenomen zaistnienia i kontynuacji, stawia go na innej płaszczyźnie od amerykańskiej kontestacji, która wybuchła z dużą siłą i ekspresją, ale bardzo szybko przekształciła się w samodzielne środowiska.
pozdrawiam i czekam na wasze odpowiedzi