Postautor: Eliasz » 18 sty 2008, 14:43
Oczywiście, że słowo "kościół" posiada różne znaczenia, co wynika z definicji słownikowej. Jednakże, znaczenia słowa "kościół" w Nowym Testamencie są dwa:
1. Kościół niewidzialny - uniwersalne i powszechne Ciało Chrystusa, do którego należą wszyscy nowonarodzeni chrześcijanie, zarówno zmarli, jak i żyjący, niezależnie od swojej przynależności konfesyjnej. Nie jest to żadna organizacja, lecz żywy organizm. Każdy, kto jest zbawiony jest członkiem tego Kościoła i jest to konieczne do zbawienia. Cechy: powszechność, uniwersalność, świętość i niewidzialność (nie przybiera kształtu ograniczonego).
2. Zbór - lokalna wspólnota chrześcijańska, od członkostwa w której nie zależy zbawienie. Mogą się w niej znajdować ludzie, którzy nigdy z Bogiem nie mieli nic wspólnego. Nie każdy chrześcijanin musi się znajdować w zborze. Celem zboru (czyli kościoła widzialnego) jest zwiastowanie Słowa, wspólnota chrztu, łamanie chleba, demokratyczne powołanie starszych i opiekunów zboru, służba społeczna, ewangelizacja. Cechy: lokalizm (uobecnia się na danym terytorium), autonomia (niezależność od innych zborów), widzialność (przybiera kształt ograniczony).
Kościół, w sensie organizacji wyznaniowej "opiekującej" się zborami, to pojęcie niewywodzące się z Biblii. Kościół, zgodnie z Biblią, przybiera kształt organizacji na szczeblu lokalnym i przewodniczą mu starsi i diakoni (wtedy staje się widzialną częścią). Jedną z jego niezbywalnych cech jest autonomia. Idea tworzenia ciał "opiekujących" się zborami lokalnymi, a także idea mianowania przywódców (w miejsce ich demokratycznego wyboru) ma pochodzenie katolickie. Baptyści od zawsze podkreślali fakt niezależności zborów i autonomii. Biblijna forma organizacji zboru to kongregacjonalizm. Wszelkie zakręty w kierunku episkopalizmu muszą skończyć się tak, jak w przypadku największej organizacji episkopalnej świata - Kościoła katolickiego. Nie chcę przez to powiedzieć, że nie wolno się zborom zrzeszać w jakieś większe ciało (np. tzw. Kościół krajowy). Trzeba jednak pamiętać, że zrzeszenie takie musi być w pełni dobrowolne, o członkostwie musi zadecydować zbór w demokratycznym głosowaniu, a jego celem ma być wzajemna pomoc niezależnych zborów, wspólne wspieranie się, organizowanie wspólnych akcji, nabożeństw, czy konferencji ogólnokrajowych, utrzymywanie kontaktu, wspólnota chleba i wiary. Zbór musi mieć jednak prawo do autonomii w zakresie wyboru swoich urzędników, musi zachować prawo do możliwości wystąpienia z owej konfederacji poprzez demokratyczne głosowanie, musi zachować prawo do autonomii w zakresie postanowień lokalnych, majątek zboru pozostać ma w rękach zboru, a nie konfederacji etc. To są niezbywalne prawa i przymioty zboru lokalnego.
::SHALOM::
DOWIEDZ SIĘ, W CO WIERZYLI PIERWSI CHRZEŚCIJANIE NA PODSTAWIE SAMYCH CYTATÓW Z I WIEKU N. E./b]
1. [b]SOLA SCRIPTURA — "Bracia, abyście na nas się nauczyli nie rozumieć więcej ponad to, co napisano" (św. Paweł Apostoł, I w. n.e. - 1 Kor 4:6, przekład BW)
2. SOLUS CHRISTUS — "Gdyż jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek Chrystus Jezus" (św. Paweł Apostoł, I w. n.e. - 1 Tm 2:5, przekład EIB)
3. SOLA GRATIA — "Gdyż z łaski jesteście zbawieni, przez wiarę. Nie jest to waszym osiągnięciem, ale darem Boga. Nie stało się to dzięki uczynkom [...] A jeśli z łaski, to nie ze względu na uczynki, bo inaczej łaska nie byłaby łaską" (św. Paweł Apostoł, I w. n.e. - Ef 2:8.9; Rz 11:6, przekład EIB).
4. SOLA FIDE — "Wiemy jednak, że człowiek dostępuje usprawiedliwienia nie dzieki spełnianiu uczynków [...] Dostępuje go tylko dzięki zawierzeniu Jezusowi" (św. Paweł Apostoł, I w. n.e. - Ga 2:16, przekład EIB).
5. SOLI DEO GLORIA — "Ty będziesz składał hołdy Panu, Bogu twemu, i tylko Jemu będziesz cześć oddawał" (Pan Jezus Chrystus, I w. n.e. - Mt 4:10, przekład BWP)
► zapraszam serdecznie na blog baptystów dnia siódmego w języku polskim ◄